Priskrig på sunn mat

Tre av de store kjedene starter priskrig på 220 matvarer merket med nøkkelhullet.

OSLO 20030814
Delikat og sunn skolemat. Slik bør maten se ut for å vekke appetitten. Men ser maten så delikat ut etter flere timer i skolesekken? På bildet smørbrød med skinke, ost og grønn salat. Frukt og grønnsaker hører til, her bl.a. gulrøtter. 
Foto: Knut Fjeldstad / SCANPIX
OSLO 20030814 Delikat og sunn skolemat. Slik bør maten se ut for å vekke appetitten. Men ser maten så delikat ut etter flere timer i skolesekken? På bildet smørbrød med skinke, ost og grønn salat. Frukt og grønnsaker hører til, her bl.a. gulrøtter. Foto: Knut Fjeldstad / SCANPIXVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kiwi er først ute og fjerner momsen på 14 prosent på de nøkkelhull-merkede matvarene, med Rema 1000 og Rimi hakk i hæl, skriver VG.

Kiwis priskutt gjelder i første omgang til 1. juli, mens de to andre kjedene bestemte seg søndag kveld for å følge etter. Coop sier på sin side at de vil svare om noen dager, og da «på en overraskende måte».

Kiwi var også først med å kutte momsen på frukt og grønt, noe som førte til at de andre kjedene fulgte etter i løpet av kort tid.

- Den gang fulgte også de andre kjedene opp slik at vårt og deres prisfall direkte påvirket konsumprisindeksen, fordi prisene falt så mye, sier Kiwi-sjef Per Erik Burud.

Nøkkelhullmerket signaliserer at varen er den sunneste innen sin kategori, målt etter fiber, fett, salt og sukker. Ordningen er felles nordisk og frivillig. I Norge eies og drives nøkkelhullmerkingen av Helsedirektoratet og Mattilsynet. (©NTB)