BERYKTET VEISTREKNING: 22 mennesker har blitt drept i trafikken på hovedveien til og fra Tromsø siden 2000. Foto: Jostein Larsen Østring/NORDLYS
BERYKTET VEISTREKNING: 22 mennesker har blitt drept i trafikken på hovedveien til og fra Tromsø siden 2000. Foto: Jostein Larsen Østring/NORDLYSVis mer

Prislapp for å sikre «Dødsdalen»: 200 mill.

Så langt har Statens vegvesens løsning vært å sette ned fartsgrensa og et utvalg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LAVANGSDALEN (Dagbladet): En sterkt preget Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens Vegvesen, var i dag tilstede på ulykkesstedet, der fem mennesker mistet livet.

De døde er Ola Henriksen (56) og sønnen Finn-Lasse (13) fra Melbu. Inger Larsen (65) og Wenche Astrid Hanssen (44) fra Narvik og Tor Boye Eklund (56) fra Bjerkvik.

22 mennesker er blitt drept i trafikken på hovedveien til og fra Tromsø siden 2000.

- Vi må gjøre noe med veien, så vi unngår dette i framtida, sier Naimak til Dagbladet.

- Satt ned fart og utvalg - Dalen kalles «Dødsdalen» og det har vært mange dødsfall etter møteulykker i en årrekke, hvorfor har dere ikke gjort noe før?

- Det er gjort flere tiltak, blant annet ble farten senket på strekningen der ulykka skjedde nå fra 90 til 80 km/t for et par år siden. Det er også satt ned et utvalg med en rekke fagpersoner etter en dødsulykke i fjor høst, forklarer Naimak.

Spørsmålet om midtdeler har igjen kommet opp med full styrke. Godt hjulpet av Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø, som mistet tre medarbeidere i ulykka. Mads Gilbert gjorde det samfunnsøkonomiske regnskapet for pressen tidligere på dagen.

Bare dødsulykkene i «Dødsdalen» har kostet samfunnet over 500 millioner kroner (2004-«priser») de siste ti åra. For hver drept i trafikken, regner man med fire personskader. Innberegnet dem, blir prisen for samfunnet - bare på den korte strekningen nord for Tromsø - over 700 millioner kroner i løpet av ti år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vår jobb å belyse - Hvor mye vil midtdeler koste på strekningen fra Tromsø til Nordkjosbotn?

- Det er umulig å si, fordi meterprisen for midtrekkverk er veldig forskjellig utfra veistandarden. I Lavangsdalen, der det er mest aktuelt, ville det koste omlag 200 millioner kroner, estimerer vegsjef Naimak.

- Hvorfor er ikke det gjort, når det samfunnsmessig er lønnssomt og sparer liv, helse, smerte og lidelse?

- Jeg har lite lyst i dag til å gå inn på de samfunnsmessige kostnadene. Vi jobber utfra en nullvisjon, der ingen skal dø på veiene. Liv og helse er grunn nok til å utbedre veiene, sier Naimak.

- Vår jobb er å belyse situasjonen for de politiske myndighetene. Vi ønsker absolutt ikke at slikt skal skje, sier Naimak.

- Heldigvis bare fem Naimak bor selv i Tromsø og ferdes mye på veien langs Lavangsdalen til Nordkjosbotn. Politiet har nå skaffet seg en oversikt over hendelsesforløpet under ulykka. Det var flere biler som med en hårsbredd unngikk ulykka, rett bak minibussen, der tre personer ble drept, var det flere vogntog.


«Dødsdalen»: En oversikt over dødsulykker på veistrekningen de siste åra. Kartet er hentet fra avisen Nordlys. 

Bussen, der flere jentelag i håndball satt, ble snudd 250 grader rundt i veibanen, som er smalere enn bussen. Dermed var bussen på en «luftetur» med autovern på begge sider. Katastrofen ble unngått og det gikk bra med alle i bussen.

- Heldigvis var det bare fem som omkom. Potensielt kunne dette blitt en kjempeulykke, sier vegsjefen, som forteller at han er sterkt preget av ulykka.

- Rett plass til rett tid Trafikketterfosker Alf Arne Øvergård holdt i ettermiddag på med målinger på ulykkesstedet.

- Det var i hvert fall to biler som passerte bussen, rett før den ble slengt ut i motsatt kjørebane og traff minibussen. Man kan bare tenke seg hva som ville skjedd om det var tungtransport involvert, eller om bussen hadde gått over autovernet. Det er snakk om å være på rett plass til rett tid, sier Øvergård.

Fem personer var på galt sted til gal tid, og ble drept i ulykka. Den mest alvorlig skadde i ulykka ble operert i går kveld og skal være utenfor livsfare.

Staten tar inn tre ganger så mye i skatter og avgifter fra bilistene som den bruker på utbedring av veiene i Norge. Inntektene fra bilistene er ca 60 milliarder, mens Staten totalt skal bruke 20 mrd. på vedlikehold, drift og bygging i 2011.

ÅSTEDET: Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens Vegvesen Nord Norge på ulykkesstedet i Lavangsdalen. Foto: Ole Morten Melgård
ÅSTEDET: Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens Vegvesen Nord Norge på ulykkesstedet i Lavangsdalen. Foto: Ole Morten Melgård Vis mer