Prisras på brukt Mercedes

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-eierne er årets store tapere i Bil-Norge. Det siste året er nemlig bilene gått dramatisk ned i pris, som følge av det nye avgiftssystemet. Mercedes-eiere opplever å tape opptil kr 90 000 og får ikke igjen den bruktprisen de regnet med da de kjøpte bilen. Verditapet på Mercedes er mer enn dobbelt så stort som på andre biler: Mercedes 190E årgang 1991 er blitt 40 000 kroner (30 prosent) mindre verdt det siste året. Mercedes 220E 93-modell har sunket 90 000 (20 prosent). Dette viser beregninger Dagbladet har gjort av prisene på brukte biler i august 1995 sammenliknet med august 1996. Utgangspunktet er publikasjonen «Bruktpriser». I mange år var Mercedes regnet som «den beste investeringen» blant bilmodellene. Forhandlere og importør snakket om at «du får det samme igjen om noen år som du betaler for den ny i dag». Årsaken til verdinedgangen er at Stortinget endret avgiftene på biler ved årsskiftet. Man gikk over fra avgift etter bilens pris - til å regne avgiften på bilens vekt og motorstørrelse. Billigere ny-biler fører automatisk til prisras på brukte. I tillegg foregår en enorm import av brukte Mercedeser, som ytterligere presser prisene. Når avgiftene ble endret ble det også mer lønnsomt å importere brukte biler fra blant annet Tyskland. Det er landets største Mercedes-forhandlere som er de aller største tapere når bruktprisene på Mercedes har rast. De fleste Mercedeser selges i Norge som leasingbiler, som også betyr at forhandleren garanterer en pris for bilen når den returneres etter bruk. Landets største Mercedes-forhandler, Auto-Stern, får et tap på bruktbilene på mellom sju og åtte millioner kroner. De som har leaset bilene må regne med et tap på rundt fem millioner kroner. Det er nemlig slik at ved endring av avgifter fra myndighetene kan bilforhandlere med leasingavtaler overføre tapet på restverdi til kunden. De fleste forhandlere har valgt å fordele tapet 50/50 mellom kunden og egen bedrift.