Prissjokk på Gardermobanen

Fra nyttår blir det dramatisk dyrere å ta flytoget til Gardermoen. Til tross for suksessen går Gardermobanen med store tap - som selskapet må velte over på passasjerene. På sikt avviser ikke administrerende direktør ved Gardermobanen, Berit Kjøll, at prisen kan øke til 200 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PRISHOPP: Det blir dyrere å bruke flytoget fra nyttår.

Den nye prisen for togreisen mellom Oslo og flyplassen blir fra nyttår 100 kroner.

Når Romeriksporten åpner, stiger billettprisen ytterligere.

- Styret har vedtatt at billettprisene skal være 120 kroner fra Oslo når togene kan bruke Romeriksporten. Men jeg ser ikke bort ifra at vi må ta en høyere pris.

På spørsmål fra Dagbladet avviser ikke administrerende direktør ved Gardermobanen, Berit Kjøll, at det kan bli en ny pris på opp mot 200 kroner.
Prisøkningen på Gardermobanen blir i første omgang på over 40. Tapene er så store at Gardermobanen ikke ser andre utveier enn å la passasjerene betale regningen.

Store underskudd

Beregninger Dagbladet har gjort viser at hver passasjer som reiser med Gardermobanen betaler langt under halv pris. Billettpris på 70 kroner fra Oslo dekker ikke driftsutgiftene, og derfor vil nå Kjøll at prisene på toget skal økes fra 70 til 100 kroner fra årsskiftet.

- Vi utreder nå mulige prisøkninger fra årsskiftet, og regner med at de blir vedtatt, sier Kjøll til Dagbladet.
Hun er oppriktig bekymret over banens dårlige økonomiske resultat og de store underskuddene. I år er det budsjettert med et underskudd på 184 millioner kroner og neste år blir det underskudd på 546 millioner. Da forutsettes det at togene kan kjøre gjennom Romeriksporten i andre halvår.

Direktør Kjøll er oppriktig opptatt av at banen skal tilbakebetale mest mulig gjeld så langt det er mulig.

- Men det må hele tida være sterk fokus på kvalitet og riktig pris for at flest mulig skal ta toget og utnytte de investeringene som er gjort i det miljøvennlige flytoget, sier Kjøll.

Ti år med underskudd

Da Stortinget vedtok bygging av Gardermobanen, var den klare forutsetningen at banen skulle være lønnsom.

Beregninger Gardermobanen har gjort viser ifølge Berit Kjøll at med en trafikkvekst, prisøkning og kostnadsvekt på tre prosent, vil Gardermobanen totalt gi et overskudd på to milliarder i perioden fram til og med år 2020.

Det blir underskudd de første ti årene, og deretter overskudd.