Prissjokk på trikken

Regjeringa spenner bein under T-bane- og trikketrafikken i Oslo. Det ligger an til saftige prisøkninger, mens bilbruken blir billigere. Miljøvennlig? Neppe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alle andre kollektivmidler får kompensasjon for den nye momsordningen, men ikke T-banen og trikken. Det er bakgrunnen for den ventede prisøkningen for de reisende i Oslo.

Den manglende momskompensasjonen for T-bane og trikk koster kollektivtrafikken i Oslo 62 millioner kroner. Det tilsvarer 12 prosent av bevilgningene fra Oslo kommune til Oslo Sporveier, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Heidi Larsen.

- Vi har ikke 62 millioner kroner å bla opp. Det betyr høyere billettpriser i Oslo, sier Heidi Larsen.

Hun vil ikke gå nærmere inn på hvor stor prisøkningen blir, men det er snakk om flere kroner. Billettprisen er i dag 20 kroner per reise i Oslo.

Billig bil

Regjeringens momsbombe kommer på toppen av byrådets budsjettforslag for Oslo kommune, der er det foreslått et budsjettkutt på 40 millioner kroner.

Sammen med KrFs gruppeleder i Oslo bystyre, Ann Kathrine S. Tornås, går nå Heidi Larsen til aksjon for å hindre en saftig prisstigning i Oslo Sporveier.

- Bilbruk blir billigere og kollektivtransporten blir dyrere. Dette vil føre til en vridning i stikk motsatt retning av det som er målsettingen for norsk kollektiv- og miljøpolitikk, sier Tornås.

- En tabbe

Heidi Larsen karakteriserer den manglende momskompensasjonen til kollektivtilbudet i Oslo som en forskjellsbehandling av de reisende i Oslo i forhold til reisende i resten av landet.

- Egentlig tror jeg regjeringen har gjort en tabbe, men tabben må rettes opp igjen, sier Larsen.

Oslo Sporveier frakter flest passasjerer her i landet med 167 millioner reisende per år. Skyhøyt over NSBs trafikktall.

- Dersom statsbudsjettet blir vedtatt, vil privatbilismen vinne nytt terreng igjen, sier Larsen.