Privat selskap skal kjøre godstog fra Oslo til Narvik

Anbud på Gjøvikbanen har laget bedre tilbud for passasjerene. Nå kommer privat mer godstransport.

NYTT TILBUD: DB Schenker knytter Oslo og Narvik sammen med et nytt tilbud med jernbanen. Fem dager i uken vil det gå et godstog tur retur Oslo-Narvik.
Foto: Morten Holm / Scanpix
NYTT TILBUD: DB Schenker knytter Oslo og Narvik sammen med et nytt tilbud med jernbanen. Fem dager i uken vil det gå et godstog tur retur Oslo-Narvik. Foto: Morten Holm / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

DB Schenker markerte tirsdag middag åpning av selskapets nye konteinertrafikk mellom Oslo og Narvik. Disse togene skal kjøres fem dager i uken.

Jernbaneverket opplyser at det i dag er 14 togselskaper på norske spor, og ti av dem driver godstrafikk.

Per i dag er det bare én banestrekning — Gjøvikbanen — som drives på grunnlag av en anbudskonkurranse.

Et nytt selskap — NSB Gjøvikbanen — fikk i 2005 konsesjon på å drive regionalbanen til 2016.

Evaluerer Spørsmålet om flere banestrekninger skal konkurranseutsettes, dukker jevnlig opp. Høyre ønsker at Kongsvingerbanen også skal konkurranseutsettes, mens regjeringen for lengst har gitt uttrykk for at det ikke blir noen konkurranseutsetting av Bergensbanen og Sørlandsbanen. Flytoget ønsker å overta strekninger som NSB i dag betjener.

— Tiden er inne for en evaluering av anbudskonkurranser, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), som likevel ikke ser konkurranse på sporet som noe sesam-sesam.

Hun viser til at Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag fra departementet har laget en rapport om Gjøvikbanen de siste fem år. Den har under et nytt selskap hatt en kostnadsbesparing på 12 prosent, gir et bedre tilbud til de reisende, og det nye selskapet har ikke forårsaket negative virkninger for lønns- og arbeidsforholdet til de ansatte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer