Private veier

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

En av de vanligste og kraftigste kritikkene mot fullstendig fri kapitalisme er argumentet at private veier er en umulighet. Kun gjennom ekspropriasjon og sentralstyrt planøkonomi kan noe så viktig som veier lages og vedlikeholdes i følge konvesjonell visdom.

Det er riktig at det er utfordringer med private veier, men hva skyldes dette? Jeg vil snu problemstillingen på hodet å hevde at det primært skyldes at staten har hatt monopol på veier så lenge at all eksisterende boligmasse, veinett, måte å bygge veier på, måter å inngå kontrakter på osv. er blitt organisert rundt planøkonomi og statlig tvang så lenge at det er blitt vanskelig å se andre måter å gjøre det på.

La meg gi ett eksempel på dette: køer. Innen så godt som alle private næringer er kroniske køer ikke-eksisterende. Evige køer er utelukkende et fenomen du finner i statlige eller offentlige tjenester. For eksempel, dersom butikker har god statistikk på at det er ekstra mange kunder mellom klokken 4 og 6 vil de ha flere i arbeid akkurat i denne perioden for å ta unna rushet.

På områder hvor det ikke er mulig med slik fleksibilitet, slik som i strømnettet eller telenettet, løser leverandørene dette ved å ha overkapasitet i nettet. Strømnettet og telenettet blir av private dimensjonert til å kunne ta unna toppene slik at folk ikke trenger å stå i strømkø eller telekø på bestemte tider av døgnet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer