PROBLEMER: Flere ganger tidligere har det vært problemer med å kmomme inn på sidene til Altinn for å sjekke skatten sin. Det samme skjedde tirsdag, emn denne gang lå problemene hos Telenor. Foto: Stian Lysberg Solum/ NTB Scanpix.
PROBLEMER: Flere ganger tidligere har det vært problemer med å kmomme inn på sidene til Altinn for å sjekke skatten sin. Det samme skjedde tirsdag, emn denne gang lå problemene hos Telenor. Foto: Stian Lysberg Solum/ NTB Scanpix.Vis mer

Problemene med innlogging i Altinn er løst

Skattelistene var ikke tilgjengelig for alle - nå er feilen rettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag skulle 580.000 e-brukere fått tilgang til å sjekke selvangivelsen sin via Altinn på nettet. Hvis alt hadde gått etter planen.
Det gjorde det ikke i dag tidlig.

I morgentimene tirsdag opplever enkelte problemer med innloggingen.

Problemet gikk ut på at enkelte brukere ikke mottok SMS-koden fra sin teleleverandør som de trengte for å få logget inn på siden.

- Vi har sjekket ut dette på morgenen i da, og de tilbakemeldingene vi har fått fra Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), som er de som har ansvaret for SMS-kodene, tilser at det er enkelte telenor-kunder som har problemer med å logge seg på. sier kommunikasjonsrådgiver Torunn Meosli i Altinn til Dagbladet.

- Nå er feilen utbedret. Fra klokken 09:52 fungerte alt som normalt igjen, sier informasjonssjef i Telenor Knut Sollid til Dabladet.

- Det viste seg at kontoen som sendte ut disse kodene var feilkonfigurert. Dette er nå rettet opp i og nå skal alt fungere fra vår side, sier Knut Sollid.

Hun vet foreløpig ikke hvor mange brukere som er rammet, men sier at det er Telenor-kunder som opplever problemer.

90 000 i timen - Så vidt jeg kjenner til er det ingen andre som opplever problemer. For øyeblikket er det 25 personer i sekundet som logger seg på hos oss. Det vil si rundt 90 000 i timen, noe som er et ganske høyt tall, sier kommunikasjonsrådgiver Torunn Meosli i Altinn til Dagbladet.

E-brukere er dem som har registrert seg hos Skatteetaten og sagt ja til å få både selvangivelsen og annen skattepost elektronisk. Uttrykket ble lansert for første gang for skatteåret 2012.

- Vi har fått opplyst at Telenor jobber på spreng for å finne ut hva problemet skylles. Forhåpentligvis resulterer feilsøkene i noe som retter opp i dette problemet snart, sa Torunn Meosli til Dagbladet i dag tidlig.

I fjor ble alle selvangivelsene lagt ut på samme dag, men i år er utsendelsen fordelt mellom 19. mars og 2. april. Den siste datoen gjelder for flertallet av skattytere som ikke er e-brukere.

I fjor oppstod en del problemer som gjorde at tilgangen til selvangivelsene i Altinn måtte stenges et par dager.