Problemene står i kø

GARDERMOEN (Dagbladet): For første gang innrømmer Gardermoens ledelse at det blir mer uregelmessigheter ved flyplassen enn man hadde regnet med da den ble bygd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi må innrømme at det blir flere uregelmessigheter i driften av flyplassen enn vi hadde regnet med. Når vi får lagt vinteren bak oss, må vi sette oss ned og analysere situasjonen, sier adm. direktør Nic. Nilsen ved Oslo lufthavn Gardermoen.

Han utelukker ikke at det i perioder kan bli begrensinger på trafikken som følge av at man ikke kan bruke begge rullebanene.

Det kan bety at Gardermoens kapasitet blir redusert til kapasiteten man hadde på Fornebu, og at det kan bli flere og større uregelmessigheter i trafikken enn det noen gang var på den gamle plassen.

Lysfiasko

I går ble det kjent at store deler av lysene i rullebanenes senterlinje og på taksebanene må byttes ut fordi de ødelegges under brøyting.

Ifølge Eidsvolds Blad må 5000 lamper som skal lede flyene til og fra rullebanene, skiftes ut. Lampene stikker for langt opp og blir ødelagt og knust under brøyting.

- Det er riktig at store deler av lysene i senterlinjen på rullebanene og på taksebanene er blitt ødelagt. Disse reparerer vi, men foreløpig er det ikke snakk om å skifte dem ut. Når vinteren er over, skal vi vurdere hva vi skal gjøre, sier direktør Nilsen.

Kjemikalier

Alternativet er lys som er lagt ned i asfalten på rulle- og taksebanene - slik det var på Fornebu. Mange med lang erfaring fra flyplassdrift foreslo at man skulle bruke et tilsvarende system på Gardermoen, skriver Eidsvolds Blad.

Men slik gikk det ikke. Da byggingen av Gardermoen ble vedtatt, la planleggerne til grunn at banesystemene skulle ryddes ved bruk av kjemikalier, børster og gummiskjær. Nedfelte lys mente man derfor var unødvendig.

Nå tyder alt på at man på sikt må skifte ut hele lyssystemet med 5000 lamper.