Problemer funnet allerede i 1990

- Tydeligvis gikk noe fryktelig galt, sier ingeniør. Nå skal 700 broer over hele USA inspiseres.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Myndighetene i Minnesota ble advart så tidlig som i 1990 om at broa over Mississippi som kollapset i går var «strukturelt mangelfull». Likevel bestemte myndighetene seg allerede da om at det holdt å trappe opp inspeksjonene og fikse feil etter hvert, melder nyhetsbyrået AP.

– Vi trodde vi hadde gjort alt vi kunne. Tydeligvis var det noe som gikk fryktelig galt, sa ingeniør Dan Dorgan til reportere på ulykkesstedet.

Etter at broa kollapset i går, har det store spørsmålet vært hvordan dette kunne skje. Da broa sist ble inspisert av lokale myndigheter i 2005/2006, ble det først meldt at det ikke ble funnet mangler, men senere har lokalavisa Star Tribune meldt at føderale myndigheter var mye mer negative i sin karakteristikk. På en skala fra null til ni, der null innebærer at testen ikke er bestått, fikk broa en firer.

Se overvåkningsvideo fra kollapsen!

Det offisielle tallet på døde ble justert ned til fire i går, og antall skadde ble satt til 79. Politiet regner fremdeles med at dødstallet vil stige.

Rust og sprekker

Da broa ble karakterisert som «strukturelt mangelfull» i 1990, ble det funnet tydelige tegn på rust i broas bærende struktur. Feilen kunne ikke repareres uten at hele dekket på broa ble brutt opp, forteller Dorgan. Fordi bærebjelkene ikke viste noen tegn på ustabilitet, konkluderte inspektørene med at rusten ikke var et stort problem.

Senere på 90-tallet ble rust og sprekker i flere tilknytningspunkter reparert, og etter dette ble det bestemt at broa måtte inspiseres hvert år. Senere ble det påvist flere sprekker i stålet i broa, og flere ingeniører har spekulert i om dette kommer av slitasje som skyldes den store mengden biler som hvert år kjørte over broa. Slike sprekker utvikler seg over tid, men hvis sprekken først er der, kan det raskt skje et brudd i strukturen.

PÅVIST PROBLEMER I 1990: Broa i Minneapolis har siden 90-tallet blitt inspisert hvert år fordi det ble oppdaget problemer med sprekker og rust, men det ble bare foretatt mindre arbeid på brua.  - Tydeligvis var det noe som gikk fryktelig galt, sier ingeniør Dan Dorgan. Foto: Morry Gash/AP/Scanpix
PÅVIST PROBLEMER I 1990: Broa i Minneapolis har siden 90-tallet blitt inspisert hvert år fordi det ble oppdaget problemer med sprekker og rust, men det ble bare foretatt mindre arbeid på brua. - Tydeligvis var det noe som gikk fryktelig galt, sier ingeniør Dan Dorgan. Foto: Morry Gash/AP/Scanpix Vis mer

Ifølge lokalavisa Star Tribune hadde lokale transportmyndigheter sist vurdert omfattende arbeid ved broa forrige vinter. De vurderte slitasjen som så omfattende at de ville forsterke flere av fundamentene ved å bolte på dem stålplater. Planene var kommet så langt at ingeniører ble spurt om råd, og det ble vurdert å legge oppdraget ut på anbud.

Andre eksperter påpekte at det ikke kunne være en tilfeldighet at det ble foretatt vedlikeholdsarbeid på broa da kollapsen skjedde. Det er imidlertid ikke påvist hvordan det overflatiske vedlikeholdsarbeidet kan ha medvirket til at broa kollapset.

700 broer skal inspiseres

I går innrømte også myndighetene at det også ble funnet mangler ved den 40 år gamle broa under en inspeksjon for to år siden.

- Manglene betyr ikke at det var noen risiko for at brua skulle svikte, men om en inspeksjonsrapport påpeker mangler, er delstaten ansvarlig for å gjøre nødvendige endringer, sa talsmann for Det hvite hus, Tony Snow, på en pressekonferanse.

Nå har føderale myndigheter bestemt at 700 broer i USA, av samme type som Minneapolis-broa, må inspiseres igjen. Transportminister Mary Peters undertegnet ordren om inspeksjoner som er utarbeidet av den føderale riksveiadministrasjonen.

– Vi vet ikke hva som fikk brua til å kollapse, men ministeren ønsker å være sikker på at delstatene tar alle forholdsregler, sa en talsmann for departementet.

Over 70.000 bruer over hele USA regnes for å ha konstruksjonsmangler, ca 1160 av dem ligger i Minnesota. Det er beregnet at det ville ta en generasjon å reparere dem alle, og at det ville koste over 188 milliarder dollar (over 1.100 milliarder kroner), ifølge NTB.

Problemer funnet allerede i 1990

Riksveiadministrasjonen selv sier at det for fem år siden ble beregnet at bare de nødvendigste reparasjoner av kjente problemer med amerikanske bruer ville koste 55 milliarder dollar (nærmere 300 milliarder kroner). Verken Kongressen, den føderale staten eller delstatsmyndighetene har vært villig til å bevilge slike summer. Det er heller ikke kjent hvor mange av de 70000 broene som faktisk er utrygge å kjøre på.

Farlig berging

Bergingsarbeidet etter ulykken er vanskelig, og går ikke så fort på grunn av byggemassene fra broa som ligger strødd rundt i elva. Selv om vannivået i elva er blitt justert ned, har dykkere sluttet å lete etter ofre, melder Reuters.

– Det er mer enn 10 biler som fremdeles ligger i vannet, sier brannsjef Jim Clack, uten å presisere om det fremdeles er ofre der.

George W. Bush, klok av skade fra sin sene reaksjon etter Katrina-ulykken, har fortalt at han skal reise til Minneapolis lørdag.

STENGER FLERE BROER: Det er bestemt at om lag 700 broer skal inspiseres i kjølvannet av ulykken. Her blir en aldrende bro over Elwha River stengt.
STORE ØDELEGGELSER: Biler og vrakdeler ligger fremdeles i elva. Brannsjef Jim Clack antar at ti biler fremdeles ligger under vann.
SER PÅ MINNEPLASS: En tilskuer passerer en minneplass for Artemio Trinidad-Meno, en av de fire som er bekreftet omkomne etter brokollapsen.