PÅ INNSIDEN: Fotografer gikk onsdag ettermiddag slippe til i de bakerste vognene med færrest alvorlige skader. De fleste av de 27 omkomne og 18 kritisk skadde satt i de to fremste, sønderknuste vognene  Foto: MILENA DI MAURO, EPA/NTB Scanpix.
PÅ INNSIDEN: Fotografer gikk onsdag ettermiddag slippe til i de bakerste vognene med færrest alvorlige skader. De fleste av de 27 omkomne og 18 kritisk skadde satt i de to fremste, sønderknuste vognene  Foto: MILENA DI MAURO, EPA/NTB Scanpix.Vis mer

- Problemet er ikke enkeltspor, men 50 år gammelt telefonsystem

Det ene ulykkestoget åtte minutter ute av rute.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den foreløpige kartleggingen av rutiner og sikkerhet på den ensporede strekningen der en av Italias verste togulykker siden 1960-tallet skjedde midt på dagen tirsdag, viser at menneskelige faktorer påvirker alle sentrale operasjoner.

- Det er ingen automatiserte systemer i bruk på denne strekningen. Det gamle telefonsystemet blir fortsatt brukt, sier jernbanepolitiets etterforskningsleder, Giovanni Meoli, til den italienske avisa Corriere della Serra.

Og dette systemet har vært slik i mer enn 50 år uten automatiske nødsignaler eller automatiske bremser.

Togførerne har «kommunikasjonsbokser» med av og på-knapper i lokomotivene.

TOTALKNUST: Slik så det fortsatt ut på ulykkesstedet onsdag ettermiddag. Foto: MATTEO GUIDELLI, AP/NTB Scanpix.
TOTALKNUST: Slik så det fortsatt ut på ulykkesstedet onsdag ettermiddag. Foto: MATTEO GUIDELLI, AP/NTB Scanpix. Vis mer

Snittfart 102 km/t

Ellers foregår kommunikasjon pr. telefon eller walkie talkie. I prinsippet skal togførerne ha en en bekreftelse fra endestasjonen før de kjører ut at det ikke er andre tog på linja.

Strekningen mellom Andria og Corato er 17 kilometer lang, og en normaltur tar nøyaktig 10 minutter.

Det betyr en gjennomsnittsfart på 102 kilometer i timen.

De foreløpige observasjonene tyder på at de to togsettene med fire vogner hver hadde en fart på 80-90 km/t da de kolliderte, ifølge NTB.

En såkalt «svart boks» som er funnet fra det ene ulykkestoget, kan gi svar på hvorfor det gikk galt.

Åtte minutter etter rute

Avisa La Repubblicca har kartlagt to faktaforhold fra formiddagen før de to togene kolliderte klokka 11.30 tirsdag: Ustabil nettverksforbindelse hadde ført til kommunikasjonsproblemer noen timer i forkant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og toget ut fra Corato forlot stasjonen åtte minutter etter den ordinære ruteplanen.

- I det øyeblikket et tog forlater stasjonen skal jeg melde fra til en kollega i Andria, som skal holde igjen toget der på stasjonen. Han skal først gi klarsignal til avreise når toget er framme hos ham, forteller en ansatt ved stasjonen Corato til La Repubblica.

EU har bevilget milliardbeløp til oppgradering av det italienske lokalbanenettet.

Rundt 300 millioner kroner ble nylig satt av fra det som tilsvarer Jernbaneverket i Italia til å bygge dobbeltspor på ulykkesstrekningen. Den jobben skal etter planen startet i desember i år.

- Teknologien er problemet

-.Problemet er ikke enkeltspor – som så å si eksisterer i omtrent halvparten av Italia – men teknologien som skulle ha forhindret denne ulykken, sier jernbaneekspert ved Universitetet i Genova, Giuseppe Sciutto, til nyhetsbyrået Adnkronos.

Tallet på omkomne var fortsatt 27 onsdag ettermiddag. 18 av de 50 som er innlagt på sykehus er fortsatt karakterisert som kritisk skadd.

En strøm av pårørende har i løpet av onsdagen vært på likhuset i Bari for å identifisere savnede, og ingen navn var offentliggjort ved 16-tiden.

Det første dødsofferet som ble gjenkjent, var en 53 år gammel politimann som som ble funnet av en kollega i redningsmannskapet.