FÅR IKKE FLY: Det var et helikopter av typen H225 Super Puma, operert av CHC Helikopter Service, som havarerte ved Turøy på Sotra utenfor Bergen fredag. I natt ga produsenten Airbus Helicopters beskjed om at de stanser alle tte alle kommersielle EC225LP passasjerflyginger på bakken. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
FÅR IKKE FLY: Det var et helikopter av typen H225 Super Puma, operert av CHC Helikopter Service, som havarerte ved Turøy på Sotra utenfor Bergen fredag. I natt ga produsenten Airbus Helicopters beskjed om at de stanser alle tte alle kommersielle EC225LP passasjerflyginger på bakken. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Produsenten setter alle helikoptrene på bakken

Produsenten innstiller all kommersiell trafikk med helikoptertypen som styrtet fredag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Alle de 13 personene om bord antas å være omkommet etter at et helikopter styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag.

Politiet slo full katastrofealarm da helikopteret, av typen Airbus Helicopters EC225 Super Puma, styrtet på vei hjem fra Gullfaks-feltet med 11 Statoil-ansatte og to piloter om bord. 

Etter fredagens dødsulykke er helikoptermodellen, som har betegnelsen EC225LP og er kjent som Super Puma, satt på bakken både i Norge og i Storbritannia. Nå stiller også produsenten Airbus seg bak flyforbudet. 

19 år siden forrige dødsulykke Sist gang det var dødsfall involvert i en helikopterulykke i norsk olje- og gassvirksomhet var i 1997. Alle 12 om bord mistet livet da et helikopter eid av CHC Helikopter Service styrtet i sjøen fra cirka 800 fots høyde, på vei fra Brønnøysund til produksjonsskipet «Norne». Også dette var et helikopter av typen Super Puma, men en tidligere modell. 

Statens Havarikommisjon konkluderte i 2001 med at ulykken skyldtes tretthetsbrudd i overføring mellom motor og girboks og svikt i sikkerhetssystem for motorkontroll.

Helikopteret tok av fra Brønnøysund lufthavn klokka 6 om morgenen den 8. september 1997, med kurs for oljeproduksjonsskipet «Norne». Etter 50 minutter i lufta ble besetningen oppmerksom på korte lysglimt fra en varsellampe på instrumentpanelet. Ifølge rapporten hadde ikke besetningen «forutsetninger for å anta at dette var et alvorlig faresignal». 

Vrakdeler fra Super Puma-helikopteret som styret ved Norne-feltet utenfor Brønnøysund 8. september. Foto: Bjørn Sigurdsøn/NTB Scanpix
Vrakdeler fra Super Puma-helikopteret som styret ved Norne-feltet utenfor Brønnøysund 8. september. Foto: Bjørn Sigurdsøn/NTB Scanpix Vis mer

Kort tid etter ble en «begynnende feil i akselforbindelsen mellom høyre motor og hovedgearboksen» kritisk. Høyre og venstre kraftturbin ble revet i stykker og helikopteret styrtet mot havet fra 839 fots høyde. Det ble aldri sendt ut noe nødsignal fra helikopteret. 

Samtlige 12 om bord, 10 oljearbeidere og to besetningsmedlemmer, omkom da helikopteret traff havoverflaten. Helikopteret, som er en tidligere modell av Super Puma-helikopteret som styrtet fredag, ble senere lokalisert og hevet fra 380 meters dyp. 

Stoler ikke lenger på Super Puma Etter fredagens dødsulykke er helikoptermodellen, som har betegnelsen EC225LP og er kjent som Super Puma, satt på bakken både i Norge og i Storbritannia. Helikoptertypen har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia.

CHC Helikopter Service eier helikopteret som styrtet ved Turøy på Sotra fredag. 22. oktober i 2012 ble Super Puma-helikoptre i Norge ble satt på bakken. Da hadde helikoptrene vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom.

HMS-sjef i fagforbundet Industriell Energi Ketil Karlsen, sa til Dagbladet fredag at det er bra at helikoptrene nå er satt på bakken. 

- Jeg tør ikke si at vi stoler på denne typen helikopter lengre. Nå må denne typen helikopter bli stående på bakken til vi vet hva som er havariårsaken, sier Karlsen. 

Produsenten stanser all passasjerflyging Produsenten Airbus Helicopters har også stilt seg bak det midlertidige forbudet mot kommersielle flygninger med helikoptertypen. Selskapet har også sendt to tekniske eksperter til Norge for å bistå i granskingen av ulykken. 

I den forbindelse arbeider Airbus med å innhente informasjon om bakgrunnen til helikopteret. Selskapet regner med at de foreløpige resultatene av undersøkelsene vil være klare i løpet av de nærmeste dagene, skriver NTB.

«Foreløpig har vi ikke nok informasjon til å kunne si noe om årsaken til ulykken eller å koble den til tidligere hendelser. Under disse tragiske omstendighetene, og inntil disse opplysningene foreligger, slutter vi oss til avgjørelsen om å innstille all kommersiell trafikk med EC225LP», skriver det franske selskapet på sine hjemmesider.

Helikopterulykker i forbindelse med norsk olje- og gassvirksomhet. 1973: Et helikopter med 17 personer på vei hjem fra boreplattformen Gulftide på Ekofisk i Stavanger må nødlande. Fire personer mister livet. Ulykkeshelikopteret var et Sikorsky s61. 

1977: Helikopterulykke ved Ekofisk. Et Sikorsky S61N-helikopter styrter i sjøen og tolv mennesker omkommer. 

1978: 18 mennesker omkommer da et av rotorbladene faller av et Sikorsky S-61N-helikopter på vei fra Flesland til Statfjord A-plattformen. 

1983: Et Bell 212-helikopter rullet over på siden under start fra helikopterdekk på M/S Buchentaur. Ingen omkom.

1988: Et SuperPuma-helikopter nødlandet i Nordsjøen sør-vest for Sola etter tap av forkantskinne på ett hovedrotorblad. Ingen omkom.

1990: Et Bell 214 ST fra Helikopter Service med fem mann om bord fløy inn i fjellet på øya Alden i Ytre Sogn under et redningsoppdrag. De fem om bord ble drept.

1991: Et Bell 212 fra Helikopter Service med tre manns besetning krasjet under arbeid med flammetårnet på 2/4 S-plattformen på Ekofisk. Alle tre døde momentant.

1996: Ingen omkom. Et AS332 L1-helikopter gjennomførte en kontrollert nødlanding på sjøen sør-vest for Sola etter at det oppstod kraftige vibrasjoner forårsaket av at forkantskinnen på ett hovedrotorblad åpnet seg. 

1997: 12 oljearbeidere mister livet da et SuperPuma-helikopter styrtet på vei til Norne-skipet utenfor Brønnøysund. Ulykken skyldes teknisk svikt. Helikopteret falt i sjøen fra ca 2 000 fots høyde. Ulykken skyldtes tretthetsbrudd i overføring mellom motor og girboks og svikt i sikkerhetssystem for motorkontroll.

Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer

2002: Et SuperPuma-helikopter måtte nødlande på et skip med helidekk som som befant seg i nærheten, sør-vest for Sola lufthavn. Årsaken var store skader på hovedrotorbladet. 

2016: Et SuperPuma-helikopter med 13 personer om bord styrtet ved i havet vest for Turøy i Øygarden på vei fra Gullfaks til Flesland i Bergen. Redningsaksjonen pågår.