PROFITTØRER BRYTER LEGE-MIDDELLOVEN

Produsenten lovet kjøperne en snarvei til den smale midjen; fire til åtte daglige oljekapsler skulle være nok. «Resultater uten diett», het det i postordreannonsen. Nå har Statens næringsmiddeltilsyn stanset markedsføringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver vår havner flere slankeprodukter på klagelista til Statens næringsmiddeltilsyn. De virker ikke, klager forbrukerne - som til tross for fagre løfter i annonsen heller ikke ser snurten av pengene de er lovet i retur.

Annonsen for oljen «Evening Primrose Oil» fra Brillex helseprodukter garanterte også effekt på mensplager, kroppsverk og blodtrykk.

- Markedsføringen ble stanset fordi dokumentasjonen på slankeeffekten ikke var tilfredsstillende. Dessuten var den i strid med legemiddelloven, opplyser seksjonsleder Åse Fulke ved Statens næringsmiddelkontroll.

Flere klager

Også andre slankeprofittører bryter legemiddelloven i markedsføringen av sine produkter. Hittil i år har Statens næringsmiddeltilsyn oversendt to klagesaker til Legemiddelkontrollen der slankemiddelprodusenter lover mer enn tillatt i en næringsmiddelannonse.

Et eksempel er den angivelige slankepillen «FastLine» som selges via postordre. Produsenten Fast Line AS hevder blant annet at produktet «setter igang en kjedereaksjon av forbrenning i kroppen» og at produktet «hindrer (...) kaloriene i å omdanne seg til fett».

Også slankepillene «Citrimax» og andre såkalte slankepiller med hovedvirkestoffet hydroksycitrat (HCA) er oversendt Legemiddelkontrollen.

Blir vurdert

Forbrukerombudet forsøker nå å stoppe markedsføringen av den angivelige slankesålen de fleste har fått tilbud om via postordrefirmaet Bellini of Norway AS.

- Dokumentasjonen holder ikke vitenskapelig mål, lyder ekspertpanelets dom over skosålen som «raskt gjør deg 5-10 kilo lettere». Også den såkalte slankesåpen er sendt til vurdering hos SNT, og i fjor ble annonseringen for slankeplasteret forbudt.

Sanksjonsmiddelet er å stanse den pågående annonseteksten. Skjer ikke det, politianmeldes produsenten.

- Vi kan ikke stanse produkter, med mindre de er direkte helseskadelige, opplyser Åse Fulke i SNT.

- Vår oppgave er å vurdere hvorvidt det aktuelle produktet kan leve opp til påstandene i merking og markedsføring, men dette markedet er fullt av omtrentlige påstander, sier hun til Dagbladet.