Promillevan(n)vidd

KRISTIANSAND (Dagbladet): Regjeringen vil innføre promillegrenser til sjøs som er tre ganger høyere for kakser i store båter enn for folk i snekker og på vannscootere! Har du bare lang og stor nok båt, så er det fritt fram å hive innpå både én og tre snekkepils samt en solid ankerdram.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Også de som fører handelsskip, danskebåtene og hurtigruta, kan ha tre ganger så høy promille før de gjør noe straffbart!

Regjeringen foreslår å gjøre det straffbart å føre båter inntil 15 meters lengde (snaut 50 fot) når promillen er 0,5 eller høyere.

Bestemmelsen vil følgelig ikke gjelde for dem som står til rors på de aller største og flotteste fritidsbåtene. Kjell Inge Røkke og andre som koser seg i sine store lystfartøy, kan trøste seg med at de er høyt hevet over Bondevik-regjeringens foreslåtte 0,5-grense.

Mer liberalt

For de store fartøyene gjelder nemlig egne regler, som er mye mer liberale: Rettspraksis og lovgivning innebærer at skipsføreren på store båter må ha minst 1,5 i promille før det blir straffesak.

I slike tilfeller krever loven ikke bare at du er påvirket av alkohol for å bli straffet. Nei, du må i tillegg være så beruset at det har nedsatt ditt sanse- og bevegelsesapparat i en slik grad at du er uskikket til å føre båten. På denne bakgrunn har domstolene etablert en slags maritim veiledende promillegrense på 1,5 promille.

Ulike grenser

Lovrådgiver Rolf Trolle Andersen i Justisdepartementet bekrefter overfor Dagbladet at dette blir konsekvensen dersom regjeringens promilleforslag vedtas.

- Det er ikke meningen at dette skal bli noen evigvarende situasjon. Det vil bli arbeidet videre med spørsmålet om å foreslå nye promilleregler for store fartøyer. Jeg kan imidlertid ikke si noe om når slike forslag eventuelt kan foreligge, sier Troller Andersen.

Strengere enn FN

Bare i uhyre sjeldne tilfeller blir man dømt for fyllekjøring i båt med lavere promille enn 1,5. En slik sjelden domsfellelse skjedde i 1982. Da var båtføreren beruset med en promille på 1,18.

Regjeringens forslag til promillelov på 0,5 for småbåter er strengere enn FNs sjøfartsorganisasjons (IMO) forslag til internasjonal promillegrense. IMO anbefaler en grense på 0,8. Dersom Norge seinere skal vedta promillegrenser for førere av store båter og handelsskip, er det lite trolig at myndighetene vil legge seg under FN-linja.

Dermed risikerer Norge å få en permanent ordning med strengere krav til snekkefolkets nøkternhet enn til skipsførere på store fartøy.