- Proppen må bort

Togfolk og politikere fra Østfold, Akershus og Oslo krever dobbeltspor for toget mellom Oslo og Ski.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fulle tog, forsinkelser, kanselleringer og hurtigtog som blir stående og vente bak de saktegående lokaltogene, har fått folket i Østfold og Akershus til å sprekke. Nå krever de dobbeltspor mellom Oslo S og Ski.

Tirsdag morgen sto folk fra aksjonsgruppa «Dobbeltsporet» utplassert på togstasjonene langs østfoldbanen og samlet inn underskrifter fra passasjerene.

- Responsen fra folk er overveldende, dette engasjerer veldig mange, sier Oppegård-ordfører Sylvi Graham til Dagbladet.no.

Høyrepolitikeren var utplassert i morgenkulda på Kolbotn-stasjon og kapret ivrig passasjerenes underskrifter.

Det er fylkesordførerne i Akershus og Østfold som har tatt initiativ til aksjonen, som har spredt seg på tvers av kommuner og politiske partier.

Mobilsert i tre fylker

- Jernbaneverket sier det ikke er mulig å få på plass flere tog på dagens skinner. Og kapasiteten er sprengt. Togene er fulle og det er altfor få avganger. Med nytt dobbeltspor vil flere tog kunne gå inn til Oslo, både med passasjerer og med gods. Denne proppen i jernbanen må vekk, sier Ola Øygard, medieansvarlig for aksjonen.

Prosjektet Oslo S-Ski (også kalt Follobanen) har tidligere vært inne i Nasjonal Transportplan for 2009-2019, men har falt ut. Aksjonsgruppa krever nå at prosjektet igjen blir tatt inn i planen.

- Proppen må bort

- Dobbeltsporet har vært diskutert i 20 år, nå må vi handle. Folket i østlandsområdet har endelig våknet. Nå krever vi handling, sier Lise Vistnes til Dagbladet.no.

Vistnes er fylkestingsrepresentant i Akershus og én av mange politikere som presser på Stortingsrepresentantene som skal behandle Nasjonal Transportplan rett over nyttår.

6. oktober arrangerer aksjonsgruppa demonstrasjon foran Stortinget der de skal overlevere underskriftene til samferdselsministeren.

- Vi hadde passert 10.000 før aksjonen i dag, som vi regner med vil gi oss ytterligere flere tusen, sier Øygard til Dagbladet.no.

Ingen løfter fra regjeringen

Erik Lahnstein (Sp), statssekretæren til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), møtte aksjonsgruppa i Ski i går morges.

- Det er ingen tvil om at dette er et svært viktig prosjekt. Oslo-Ski er den store proppen i jernbane-norge. Regjeringen har allerede økt bevilgningene til jernbanen og rydder unna en del prosjekter som Lyskaker-Sandvika. Det er viktig å få fullført det som allerede er påbegynt, sier han til Dagbladet.no.

Han tør imidlertid ikke love at regjeringen vil øke bevilgningene nok til å virkelig gi jernbanen et løft med nye investeringer.

- Det er et stort etterslep på vedlikehold som har blitt forsømt i mange år. Det krever mye penger å holde skinnene på et brukbart nivå. Og dobbeltsporet mellom Oslo og Ski er et svært dyrt prosjekt, sier Lahnstein.

Statssekretæren fikk en rekke spørsmål fra aksjonsgruppa om hvorfor ikke regjeringen prioriterer jernbanen sterkere, ikke minst på grunn av hensynet til miljøet. Ett godstog har så stor kapasitet at det erstatter 24 trailere med gods som kjører på vei og slipper ut CO2.

- Det er ingen tvil om at jernbanen er svært miljøvennlig og det er viktig for alle partiene i regjeringen. Folk må få et reelt godt kollektivtilbud for å velge vekk bilen, sier Lahnstein.

- Må tas ut av statsbudsjettet

Jernbanen finansieres via årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Mange politikere har tatt til orde for at store prosjekter, blant dem Oslo-Ski, må tas ut av statsbudsjettet og prosjektfinansieres. Dermed kan man unngå at strekningen bygges bit for bit og må vente på nye bevilgninger.

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Signe Øye mener at det bør være mulig å bygge et nytt dobbeltspor fra Ski til Oslo på fem-seks år.

- Forutsetningen er at finansieringen kommer inn i den nasjonale transportplanen. På denne måten unngår man også at prosjektet blir avhengig av årlige, kortsiktige budsjettbehandlinger, sier Øye til NRK.

Statssekretær Erik Lahnstein sier prosjektfinansiering er ett av temaene som diskuteres i forbindelse med Nasjonal Transportplan. Han forsikrer at dobbeltsporet er noe som opptar alle tre partilederne i regjeringen.

Etter demonstrasjonen gikk Lahnstein og Dagbladet.no ombord på toget til Oslo, som var ti minutter forsinket etter å ha ventet bak lokaltoget på sporet inn til sentralstasjonen.

• Les fakta om Follobanen (Oslo-Ski) på Jernbaneverkets sider. Og deres samleside om prosjektet her.

FÅ LØFTER: Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) var imponert over engasjementet og aksjonen til togfolket, men hadde ingen løfter om penger.
ENGASJERT PENSJONIST: Ola Øygard er ikke pendler mellom Oslo og Ski, men kjemper kampen for å bedre togtilbudet på østfoldbanen.