Prøver ny metode for å tette Romeriksporten

Nye tall viser en dramatisk økning i lekkasjene i Romeriksporten. Men ledelsen i NSB Gardermobanen mener fortsatt at slaget ikke er tapt, og vil prøve en ny metode som kan kombinere tetting og banearbeid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ledelsen i Gardermobanen satt i formiddag i krisemøte for å legge nye strategiplaner etter de siste nedslående måleresultatene. Og det var en kamplysten direktør for Gardermo-prosjektet som gikk til møterommet.

- Vi tetter og tetter til det er tett nok, sa Steinar Killi bestemt.

Killi avsto fra å uttale seg om oddsene for at flytransporten kan gå gjennom tunnelen når hovedflyplassen åpner 8. oktober.

- Vi kjører et tosporet løp hvor vi tetter og har beredskapsplanene under full overvåkning. Men jeg vil ikke uttale meg om mulighetene for at banen faktisk er i drift om fem måneder, sa Steinar Killi.

Nedslående

Målingene som ble foretatt av Norges Vassdrags- og Energiverk (NVE) natt til mandag viser en langt fra positiv tendens. I Lutvann-sonen var lekkasjen på 755 liter i minuttet, noe som er en økning på 219 liter fra forrige måling. I Puttjern-sonen lakk det 305 liter per minutt - en økning på 80 liter.

NSB Gardermobanens egne målinger viste en total lekkasje på 600 liter i minuttet i Lutvann-sonen, og 300 liter per minutt i Puttjern-sonen.

Olje- og energidepartementet (OED) har stilt krav om maks 400 liter i minuttet i Lutvann-sonen. Under Puttjern fastholder departementet NVEs krav om maks 100 liter i minuttet, som er et krav prosjektgruppen i NSB Gardermobanen mener ikke er mulig å nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsøk med tetningsmidlet Meyco har hittil vært mislykket, men en søknad om tillatelse til ytterligere testing er nå sendt til miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen, opplyser informasjonsdirektør Ove Narvesen.

Nye forsøk

NSB Gardermobanen har likevel ikke gitt opp tanken på å starte flytoget samtidig med hovedflyplassen .

- Resultatet av det tetningsarbeidet vi har gjort de siste 14 dagene er både overraskende og skuffende dårlig, men vi har ikke gitt opp målsetningen om å få flytoget i drift 8. oktober, sier Narvesen.

Men prosjektledelsen innser at tiden er i ferd med å renne ut.

- Ja, tiden begynner å bli veldig, veldig knapp. Nå må vi se på fremdriftsplanen igjen for å vurdere om vi fortsatt har en mulighet til å arbeide integrert med både tetting og og etterarbeid i tunnelen. Vi kniper stadig inn på marginene, men vi vil jo svært gjerne få dette til, og tar i bruk all mulig kreativitet for å kunne kombinere dette, sier Narvesen.

(NTB)