DIALOG: First House-direktør Per Høiby bekrefter at han og selskapet er i dialog med PST om spionasje. PST advarte i går mot russisk og kinesisk spionasje i Norge. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix
DIALOG: First House-direktør Per Høiby bekrefter at han og selskapet er i dialog med PST om spionasje. PST advarte i går mot russisk og kinesisk spionasje i Norge. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpixVis mer

PST bekrefter spionasjesamtaler med First House

PST: - De gjør gode vurderinger rundt dette.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): PST-sjef Benedicte Bjørnland gjorde det klart under onsdagens presentasjon av sikkerhetstjenestens trusselvurdering, at fremmede lands etterretningstjenester har vist interesse for å utnytte norske konsulentselskaper.

Frykten er at disse kan utnyttes, også uten å være klar over det selv. Bjørnland navnga ingen selskaper, men nevnte både Russland og Kina som stater med kapasitet til å utføre ulovlig etterretningsvirksomhet i Norge.

Dagbladet vet imidlertid at norske myndigheter spesielt har merket seg First House, og deres rolle mot næringsvirksomhet i Kina.

Bekrefter samtaler Informasjonssjef Martin Bernsen i PST bekrefter at PST har samtaler med First House.

- Jeg kan bekrefte at vi har hatt en god dialog med First House i flere år, og at First House er bevisst på temaet, sier informasjonssjef Martin Bernsen i PST.

- De har gjort gode vurderinger rundt dette, sier han om First House.

PST gjør det i sin trusselvurdering klart at PR- og konsulentbransjen kan bli utsatt for spionasje også om de ikke merker det selv.

- Hva kan de gjøre med det?

- Det aller viktigste er at de er bevisst på at de kan bli brukt. Bare at de er bevisst på at de kan bli utnyttet vil gjøre det vanskeligere for fremmed etterretning å utnytte dem. Hvis de blir mistenksomme må de ta kontakt med PST.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dialog med PST Per Høiby, administrerende direktør og partner i First House, bekrefter at selskapet er i dialog med PST.

- Selvsagt har vi dialog med PST. Det har vi hatt i flere år, og det kommer vi til å fortsette med. Den problemstillingen som PST trakk opp i går er noe vi er klar over og har tenkt nøye igjennom, sier Høiby.

- Og for øvrig er det slik at selv om våre kundelister ikke er offentlige, er de ikke hemmelige for de som har kontrollfunksjoner i samfunnet.

Fridde til kinesere Det ble i fjor sommer kjent at Rederiforbundet hadde hyret First House som rådgivere i Kina-spørsmålet og at First House-partner Morten Wetland hadde representert forbundet på næringslivsmøter der Kina har vært tema. I 2011 fridde First House til mulige kinesiske kunder i nyhetsbrevet «Norway Report», som gis ut i regi av NHO og Rederiforbundet.

«Når det gjelder Kina, har First House mål om å hjelpe både norske selskaper med forretningsinteresser i Kina, og kinesiske selskaper som ønsker å investere i Norge», heter det i nyhetsbrevet. I mai i fjor avkreftet Høiby overfor Dagbladet at First House på det tidspunktet hadde kinesiske kunder.

- Nei, ikke i dag. Vi har hatt et kinesisk selskap, et fiskeriselskap som heter China Fishery Group, svarte han.

Strenge regler - Jeg verken kan eller vil kommentere enkeltselskaper i bransjen. Vi har strenge etiske retningslinjer som gjør at vi har mulighet til å jobbe for kunder og land som er allment akseptert av det internasjonale samfunn. På generelt grunnlag forventer jeg at våre medlemmer forholder seg til det, sier Morten Woldsdal i KOMM, som er bransjeorganisasjonen for kommunikasjonsbyråer.

Han understreker at det er opp til hvert enkelt byrå å bestemme hvilke land og regimer de vil jobbe med.

Woldsdal sier han har flere eksempler på selskaper som har avvist å jobbe for spesifikke land og regimer ut fra en egen vurdering, og trekker fram situasjonen for noen år siden der flere byråer nektet å ta oppdrag for Israel. 

- Nytt for oss Om PST-sjefens varsku i går, sier Woldsdal:

- Dette er helt nytt for oss, både som bransje og når det gjelder enkeltaktører. Vi har aldri tidligere hørt om denne typen problemstillinger knyttet til vår virksomhet. Når det er sagt, så er det klart vi tar dette på alvor. Vi vil gjerne ha dialog med PST dersom de ønsker det, både for å få hjelp som bransje, og eventuelt hjelp til enkeltaktører, med hvordan vi på best måte kan forholde oss til dette.

Han understreker samtidig at dette ikke bare gjelder kommunikasjonsbyråer, men også kan gjelde advokater og andre typer konsulenter.

Åpner for å åpne hemmelige lister PST er negative til at norske konsulentselskaper holder sine kundelister hemmelige. For konsulentselskaper innhenter informasjon om norske politiske prosesser og hvordan de best kan påvirke politikken - informasjon som er verdifull.

- Dermed kan de skjule andre staters interesser, opplyste Bjørnland til Dagbladet tidligere i går.

Hemmelige kundelister vil forbli en del av PR-byråenes virksomhet. Om PST kan få tilgang dersom de ber om det, får være ett av temaene i dialogen KOMM ønsker med PST, sier Woldsdal til Dagbladet.

- En del av kundene våre er konfidensielle, og da har vi juridisk bindende avtaler med de kundene om at kundeforholdet skal forbli konfidensielt. Det er en del av hverdagen, og da vil det aldri bli 100 prosent åpenhet om alle kundene. Tilgang til listene er en problemstilling vi må diskutere med PST, i så fall. På den ene sida er vi juridisk bundet til avtaler med kundene. På den andre sida må vi vurdere hva vi skal gjøre i en situasjon der PST kommer med en forespørsel. Dette er et punkt vi må diskutere med PST, sier han.