Pumpingen av havaristen «John R» forsinket

Sjøfartsdirektoratet vil i formiddag gjøre nye forsøk på å få nødlosseutstyr om bord i bulkskipet «John R». Nødlossingen ble natt til onsdag igjen forsinket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kystvaktskipet «Tromsø» kom ikke nær nok til å løfte nødlosseutstyret om bord inatt, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

Sjøfartsdirektoratet leder klargjøringen for nødlossing av 700 tonn olje fra det havarerte skipet nordvest for Tromsø. Kystvakten og mannskap fra «John R» forsøkte også å starte hjelpemotorene slik at løfteutstyret på fartøyet kunne brukes.

- Det oppsto problemer med nødstrømsaggregatet på båten, så løfteutstyret kunne ikke benyttes, sier aksjonsleder Joakim Lystad i Statens forurensningstilsyn.

Det ble også foretatt forsøk med å løfte nødlosseutstyret om bord i havaristen fra bergingsskipet «Oljevern II», men fartøyets kranutstyr var ikke langt nok.

Helikopter

Ifølge Lystad vurderer Sjøfartsdirektoratet også andre alternativer for å få nødlossepakken om bord.

- I løpet av dagen vil flere andre muligheter for få losseutstyret om bord på «John R» bli prøvd ut. En av de mulige løsningene er å løfte utstyret over på båten ved hjelp av helikopter, sier Lystad.

Etter planen skulle nødlossingen starte like etter midnatt natt til onsdag, og tømmingen var beregnet til å være ferdig innen onsdag morgen. Oljen fra «John R» skal pumpes over i «Trollskall» som ligger klar i området rundt havaristen.

Ikke fare for lekkasje

Et av Forsvarets Orion-fly, som var på oppdrag for Statens forurensningstilsyn (SFT), observerte tirsdag et tre ganger tre kilometer stort oljeflak nord for det grunnstøtte skipet. Oljen lekket fra en punktert tank som var tømt før Sjøfartsdirektoratet kom om bord, og det skal ikke være fare for at det lekker ut mer olje.

- Oljeflaket ser ut til å gå i oppløsning av seg selv. Oljen fordamper og blander seg med sjømassene. Det betyr at vi har et mye roligere skadebilde enn tidligere, sier aksjonsleder Joakim Lystad i Statens Forurensningstilsyn.

Beregninger fra Meteorologisk institutt viste tirsdag at oljen vil drive til havs og ikke til kysten.

Haster med berging

Bergingen av skipet starter straks «John R» er tømt for olje. Ifølge bergingsselskapet Taubåtkompaniet AS i Trondheim haster det med å starte bergingen. Selskapet hadde to båter og ti mann på plass ved havaristen tirsdag kveld.

- I løpet av dagen får vi undersøkt skipet. Skadene i maskinrommet og lasterommene må tettes før forsøket med å få skipet av grunn kan starte, sier daglig leder Ole Bjørnevik i Taubåtkompaniet til Aftenposten.

Bjørnevik karakteriserer bergingsforsøket som risikofylt.

Gresk rederi

Ifølge SFT var det 620 tonn tung bunkersolje, 71,8 tonn dieselolje og 10 tonn smøreolje om bord i det kypriotiske skipet «John R», som gikk på grunn 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms mandag klokken 13.25. Skipet var på vei fra Liverpool til Murmansk for å hente en kull-last som skulle til Brindisi i Italia.

Skipet fra 1983 er på 52.000 dødvekttonn, 215 meter langt og 32 meter bredt. «John R» eies av det greske rederiet Transmed Shipping Ltd. i Aten og er klasset i Maritime Register of Russia.

(NTB)>/KUR>

PROBLEMER:</B> Kystvakten strever med å få nødlosseutstyr om bord i "John R."