Putin har beordret granskning

Like etter at flyet forsvant fra radaren var katastrofen et faktum. 145 mennesker mistet livet i flystyrten i Sibir i går. Mekanisk feil var trolig ulykkesårsaken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

145 døde i flystyrt

Flyet var på vei fra Jekaterinburg i Ural til Vladivostok da det styrtet i et skogsområde ved 19-tida norsk tid i går kveld. Flyet, en 15 år gammel Tupolev 154, skulle etter planen ha mellomlandet i Irkutsk for å etterfylle drivstoff. Så langt kom det aldri.

Nå viser det seg at den sannsynlige årsaken til ulykken var mekanisk feil ved flyet. Ifølge CNN skal alle tre motorene ha sviktet samtidig.

- Våre spesialister tror at et sammenbrudd i flyets drivstoffanlegg kan ha forårsaket ulykken, sier en talsmann for flyselskapet Vladivostok Avia.

Gransker tragedien

President Vladimir Putin ba i går kveld visestatsminister Ilja Klebanov om å lede granskingskommisjonen etter ulykken. Katastrofeminister Sergej Sjoigu dro selv til ulykkesstedet i Irkutsk natt til i dag.

En talsmann for det russiske katastrofedepartementet, Valerij Kuzin, bekreftet at den ene av flyets to svarte bokser ble funnet i går kveld. Nå er også den andre funnet.

I de svarte boksene registreres alle bevegelser og operasjoner i flyet, samt all kommunikasjon mellom cockpit og omverden. Funnet av boksene kan forhåpentligvis bidra til å gi et endelig svar på hvorfor flyet styrtet.

Ifølge russiske medier gjorde flyet to mislykkede forsøk på å lande, før det styrtet under et tredje forsøk like etter klokka 21 lokal tid. Ulykkesstedet ligger omtrent 30 kilometer fra flyplassen.

Ingen overlevende

Redningsmannskaper som etter kort tid kom til ulykkesstedet fant ingen overlevende. Det eneste som var igjen av det store passasjerflyet var brennende og forvridde vrakrester som lå spredt utover et stort område.

Ifølge russiske myndigheter omkom alle de 136 passasjerene, samt de ni besetningsmedlemmene ombord.

Flesteparten av de omkomne er russiske statsborgere, men det skal også ha vært utenlandske statsborgere med i flyet. Ifølge det russiske katastrofedepartementet var det nærmere 20 kinesiske passasjerer, mens det ifølge CNN skal ha vært 12 kinesere ombord.

Det er mange landsteder i området rundt Baikal-sjøen hvor flyet styrtet. Folk i nærheten skal ha hørt en kraftig eksplosjon i forbindelse med ulykken. Det er fremdeles uvisst om denne eksplosjonen fant sted i lufta, eller om det var selve styrten de hørte. Ifølge CNN er det ingen tegn på at mennesker på bakken omkom under styrten.

Tupolev 154:

Tupolev 154 regnes som en av arbeidshestene i den russiske flyparken, og flytypen så dagens lys så tidlig som i 1968. Flyet har tre motorer, tar 164 passasjerer og har en toppfart på 950 kilometer i timen.

350 Tupolev-maskiner ble bygd, og 300 av dem ble solgt til det sovjetiske flyselskapet Aeroflot. Det ble splittet i mange mindre selskap etter at Sovjetunionen ble oppløst, og flere av småselskapene har et svært dårlig rykte.

(NTB)

Utslitt flypark

Selv om russisk flyfart har bedret sin ulykkesstatistikk de siste åra, har den en sørgelig historie å se tilbake på. Fly av samme type som ulykkesflyet har vært involvert i 28 flystyrter siden det kom på vingene i 1968. De fleste skal ha skjedd etter at Aeroflot ble delt opp i mindre enheter som følge av Sovjetunionens oppløsning.

De fleste flyene i den russiske flyparken skriver seg fra Sovjets dager, og landet har opplevd en rekke ulykker de siste åra. Den siste store flytragedien skjedde i oktober, da et russisk militærfly av typen Iljusjin styrtet i Georgia og 82 mennesker omkom.

Ifølge Airdisaster.com styrtet sist gang et Tupolev-fly den 24. februar 1999, da en maskin fra China Southwest Airlines på vei fra Chengdu til Wenzhou styrtet like før landing.

Det var også et Tupolev-fly som styrtet i Operafjellet på Spitsbergen i august 1996. Flyet var innleid av det russiske gruveselskapet på Svalbard. Samtlige 141 om bord omkom.

Gårsdagens ulykke var den tredje i Irkutsk-området på få år. Da et identisk fly styrtet 3. januar 1994 omkom 124 mennesker, og i desember 1997 omkom 68 mennesker da et stort transportfly av typen Antonov 124 styrtet i et boligområde kort tid etter avgang.

SORG: For de pårørende ble det lange timer å vente. Til slutt kom meldingen om at det ikke var noen overlevende.
FORVRIDDE RESTER: Da redningsmannskapene kopm til ulykkesstedet var det bare forvridde vrakdeler igjen av flyet.
TRAGEDIENS ANSIKT: En russisk mann tørker tårene etter å ha fått vite at noen av hans nærmeste var ombord i ulykkesflyet.
ULYKKESSTEDET: Redningsmannskapene kunne bare konstatere at ingen hadde overlevd da de kom fram til ulykkesstedet.