Putin-rådgiver døde i flystyrten

- Eksploderte i lufta, hevder vitne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et passasjerfly styrtet i natt i de sentrale delene av Russland, nær byen Perm. Alle om bord omkom i ulykken, ifølge flyselskapet Aeroflot.

- Katastrofen inntraff like før flyet skulle lande i Perm. Det var 82 passasjerer om bord, derav sju barn, sa Aeroflots talsmann i Moskva, Lev Kosjlakov til Dagbladet.no i dag morges.

Det var minst 20 utenlandske statsborgere ombord. Ingen av de skal være norske.

Putin-rådgiver omkom
Blant de omkomne var den profilerte general Gennadij Troshev, som fram til i fjor var rådgiver for Putin. Han var tidligere kommandør for de russiske styrkene i Kaukasus,og omtales som «Helt av Russland».

- Han var ombord i flyet, sier transportminister Igor Levitin til det russiske nyhetsbyrået Itar-Tass.

- Eksploderte i lufta

Årsaken til ulykken er ikke kjent. Vrakrestene er spredt over et område på fire kvadratkilometer, og 100 meter av skinnegangen til den transsibirske jernbanen er ødelagt.

Boeing 737-flyet, som var på vei fra Moskva til byen Perm i Uralfjellene, mistet kontakten med flytårnet ved 1500 meters høyde, ifølge selskapet. Vitner sier flyet brant før det styrtet brått og landet bare noen hundre meter fra et boligområde.

Putin-rådgiver døde i flystyrten

- Det fløy over bygningen, det falt nedover, og traff bakken bare to hundre meter unna, sier en innbygger ved navn Maxim til nyhetsbyrået AFP.

Artikkelen fortsetter under annonsen


Flere vitner sier flyet brant under styrten, før det så eksploderte like før det traff bakken.

- Det eksploderte i lufta, vrakdeler falt mot bakken, sier Maxim.

Sto på handlelista til Braathens
Ulykkesflyet var av modell 737-500, som først ble satt i tjeneste i 1990. Den siste modellen ble levert til All Nippon Airlines i 1999, oppgir Boeing på sine hjemmesider.

Flyet ble bygget i 1992 og sto oppført under norsk registrering med Braathens som eier, før det - to uker etter - gikk til det kinesiske selskapet Xiamen Airlines.
Xiamen Airlines hadde ulykkesflyet i et halvt år, før det gikk videre til henholdsvis China Southwest Airlines og Air China.

I slutten av mai i år ble ulykkesflyet overtatt av russiske Aeroflot Nord, som før dagens havari hadde totalt tolv fly av denne modellen, ifølge hjemmesidene.

- Braathens eide en opsjon på flyet, men den ble solgt videre i august 1992 før flyet kom i bruk. Dette er en vanlig praksis i flyindustrien, der selskapene må bestille fly tidlig, men ikke alltid trenger dem når de blir ferdige, sier pressevakt i SAS Kenneth Vikse til Dagbladet.no.

- Riktignok skal flyet ha beholdt BRW i registreringsnummeret i to uker, men flyet ble aldri malt i Braathensfarger og det fløy aldri noen nordmenn med flyet før det ble solgt til Kina, understreker Vikse.

SAS Braathens oppgir på sine hjemmesider at de har 13 fly i flåten av modell 737-500.

SPREDT OVER STORT OMRÅDE: Vrakrestene er spredt over fire kvadratkilometer. 100 meter av den transsibirske jernbanen ble ødelagt.
MISTET LIVET: Den russiske forsvarstoppen Gennadij Treshov.