Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ut mot Hareide-ultimatum

- Putt penga der du har kjeften

Arild Hermstad (MDG) i strupen på samferdselsminister Knut Arild Hareide etter E18-ultimatum.

IRRITERT: Arild Hermstad kaller forhandlingene Oslo og Viken har hatt med staten om ny E18 vest for Oslo for et spill for galleriet. Foto: Kristin Svorte
IRRITERT: Arild Hermstad kaller forhandlingene Oslo og Viken har hatt med staten om ny E18 vest for Oslo for et spill for galleriet. Foto: Kristin Svorte Vis mer

I sin siste tale før han går fra å være MDGs nasjonale talsperson, til MDGs nestleder, går Arild Hermstad kraftig i rette med samferdselsminister Knut Arild Hareide .

Før helga trakk Hareide staten ut av forhandlingene med Oslo og Viken om E18 vest for Oslo. Hareide og gjorde det i et intervju med Aftenposten klart Fornebubane og den planlagte nye T-banetunnelen i Oslo kan ryke.

SAMFERDSELSMINISTER: Knut Arild Hareide mener Oslo spiller høyt. Foto: Bjørn Langsem
SAMFERDSELSMINISTER: Knut Arild Hareide mener Oslo spiller høyt. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

- Dette skjer fire måneder etter at Hareide ble samferdselsminister. Da sa han at verden står overfor en klimakrise, og sa at «det blir min hovedoppgave.» På tide å putte pengene der du har kjeften din, samferdselsminister, sa Hermstad i sin tale på MDGs digitale landsmøte. Hermstad vikarierer som byråd for miljø og samferdsel i Oslo, mens Lan Marie Berg er i fødselspermisjon.

Han oppfordret videre Hareide om å «legge vekk planene om monstervei» og heller «innfri sitt første valgløfte.»

- Spill for galleriet

Overfor Dagbladet utdyper han irritasjonen over samferdselsministeren.

- Vi har sittet og forhandlet for å komme fram til en enighet i tre måneder. Det viser seg at egentlig var det bare et spill for galleriet. Han kunne sagt med en gang at enten bygger dere den veiene eller så blir det null og niks, sier Hermstad.

- Er det ikke dere som lager en omkamp. Dere gikk jo med på å bygge ut E18 i den opprinnelige avtalen?

- Vi gikk med på avtale i 2016 om å bygge en del av veien. Det som skjedde i fjor var at daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) la fram et forslag for Stortinget om å lage en dobbelt så lang vei som det vi var enige om. Det er regjeringen som har brutt avtalen og overkjørt enigheten vi hadde. Det er problemet. Den er dyrere, lengre og mer kapasitetsøkende enn det vi gikk med på, mener Hermstad og understreker:

- Det store bildet er at han er samferdselsministeren som brukte sin første dag på å si hvor opptatt han er av klima, så skal han bli samferdselsministeren som skal torpedere den fantastiske jobben som er gjort i Oslo i mange år med å satse på kollektiv, sykkel og gange.

- Hva skjer nå, det virker ganske låst?

- Min klare oppfordring til Hareide er at dette er ikke vanskelig, han må bare trekke den saken og si at vi får heller finne bedre og mer framtidsrettede løsninger for E18 og Vestkorridoren og det er vi med på. Men han må skrote motorveien og si at selvsagt skal vi bygge fornebubanen.

- Oslo spiller høyt

Hareide vil ifølge Aftenposten ta E18-saken med seg tilbake til regjeringen, som enten kan trekke tilbake hele sin bompengepakke til Oslo og Viken, eller la Stortinget avgjøre hele saken. Det er uklart hvor flertallet på Stortinget vil legge seg.

- Oslo og Viken spiller høyt. Faller alt sammen nå, blir det ikke like enkelt å få de samme pengene på bordet igjen om to år, sa Hareide til Aftenposten etter at staten trakk seg fra forhandlingene.

Kommer ikke en avtale om prosjekter og bompengefinansiering av disse på plass, kan statens planlagte bidrag på flere titalls milliarder kroner til prosjektene fordufte gjorde han det klart.

- Står ikke på meg

Knut Arild Hareide kan fortelle at det ikke er fire, men tre måneder siden han ble statsråd.

- Men når jeg har sittet fire måneder, håper jeg virkelige vi har en enighet som gjør at spaden kan stikkes i jorden på nettopp Fornebubanen. Det står mildt sagt ikke på meg, sier han i epost til Dagbladet.

- Fra første stund i Samferdselsdepartementet har jeg jobbet med å få fortgang i dette prosjektet. Pengene ligger klare, men jeg kan ikke overstyre politikerne i Viken og Oslo, sier han og fortsetter:

- Alle vet at Fornebubanen og E18-prosjektet hører fysisk – og politisk – sammen.

Han sier begge deler vil gi hovedstadsregionen vestover et stort løft og helt andre muligheter for sykling, kollektivtransport, ren luft og byutvikling.

- Samtidig får vi på plass en helt nødvendig utvikling av en nasjonal transportåre som hele landet er avhengig av, enten vi vil eller ikke. Det vil være en gåte for meg om MGD sier nei til denne muligheten for innbyggerne i Oslo og Viken. I forhandlingene som har pågått siden februar, har MDG fått innfridd mange av sine krav. I den nedskalerte løsningen for ny E18 som nå ligger på bordet er det faktisk færre gjennomgående bilfelt enn i dag. Likevel avviser MGD den blankt og takker dermed nei til flere titalls milliarder på vegne av regionen sin. Forstå det den som kan.

Han avviser at staten faktisk har trukket seg fra forhandlingene.

- Staten har ikke trukket seg fra forhandlingene, bare konstatert at politikerne i Oslo og Viken ikke har greid å bli enige. Nå er det kommet fram at Oslo og Viken har avtalt et møte på mandag, så da er det fortsatt håp.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!