Putter pengene i egen lomme

Stortinget har vedtatt å sette ned alkoholavgiften på sterkvin, men prisreduksjonen kommer ikke forbrukerne til gode. De eneste som tjener millionbeløp på avgiftskuttet, er importørene. De putter differansen i egne lommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare på en flaske bananlikør sitter alkoholbaronene igjen med over 40 kroner.

Fra nyttår reduseres avgiften på sterkvin med nesten 50 prosent. Reduksjonen skal være et middel for å begrense svenskehandelen.

Vinmonopolet reagerer sterkt på at importørene ikke setter ned prisene tilsvarende. Forbrukerne er taperne, mens alkoholbaronene er de store vinnerne.

- Vinmonopolet beklager at en del importører ikke setter ned prisene. Det er uheldig at importørene tar store deler av gevinsten selv. Vi hadde helst sett at avgiftsreduksjonen kom våre kunder til gode, sier Roger Solheim, informasjonssjef i Vinmonopolet.

Store summer

Polet har 74 merker sterkvin på sine lister, og salget utgjorde til og med oktober i år en halv million liter. Ifølge Polet håver importørene inn et millionbeløp på at de ikke setter ned prisene tilsvarende.

Importørforeningen innrømmer at medlemmene er grådige. Den tidligere «kuttisme»-politikeren i Frp, Pål Atle Skjervengen, er leder av foreningen.

- Dette ødelegger arbeidet med å redusere alkoholavgiftene på lang sikt. Det er synd at grådige importører ikke forstår dette, sier Skjervengen.

Kjenner ikke reglene


Han legger til at firmaet han representerer setter ned prisene på sine produkter.

Administrerende direktør Christen Undrum i Jami, en av de andre store importørene, legger vekt på at det ikke er lovbestemt hvilken prispolitikk de skal følge.

- Ingen kan bestemme at vi skal sette ned prisene, men jeg er ikke helt klar over de nye reglene. Vi må vel kikke nærmere på tallene, sier Undrum til Dagbladet.

REAGERER: Informasjonssjef i Vinmonopolet, Roger Solheim, mener at forbrukerne må få nyte godt av avgiftsreduksjonen, ikke importørene.