Pyntehomsene

Stylinghomsene lyser opp vår tv-hverdag. Men når kommer traktorlesbene?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Plutselig er han der på hjørnet av Parkveien. Det var en av disse dagene med pløsete øyeposer, fettvalker og det frisøren kaller livløst hår. Men der gikk han, selveste Jan Thomas, superstylisten og bestevennen til Sharon Stone, Madonna og Bettan, Norges ypperste glamourhomse som kom nymanikyrert og dandert hjem fra Hollywood med Nord-Europas høyeste Botox-kinnbein og fikk sitt eget pynteprogram på TV 2 Zebra, «Fra Hollywood til Parkveien». Jan Thomas er mannen som gjerne deler ut et akutt skjønnhetstips. Han har allerede rådet norske kvinner til å droppe kjerringklippen. Som stylist i «Top Modell» advarte han mot hengepupper etter amming av nyfødte avkom. Jan Thomas har definitivt en oppstrammende ansiktskur på lur.

PYNTEHOMSENE ER populære og anvendelige. De kan sminke kjendiser, kle opp trauste menn i altfor jålete klær og ominnrede stuer. Først ut var «Homsepatruljen» på TV 2 i 2004 med frisør Birger Løkeng (nå økologisk frisør), Adam Schjølberg (nå standupkomiker) og Halvor Bakke (leder nå TV 3-programmet «Norges styggeste hus» med Kathrine Sørland). Patruljen var mindre skrullete enn mange hadde håpet. Homsepynting ble stuerein familieunderholdning. Etterfølgerne het «Dekor», «Raballder» om et homofilt håndballag og «Gay Army». «Bøtta Pedersen» fra sistnevnte konsept fikk kjeft av andre homser fordi han var for skrullete.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ELLERS PYNTET Blomster-Finn opp våre verandakasser i NRK frokost-tv, lenge før han slo seg løs i «Skal vi danse?». Det var riktignok ikke noen poeng at Finn Schjøll var homo. Men vi visste det jo. Ingen pludrer som Finn.

Selvsagt er tv-homsen stereotyp. Men ikke mer stereotyp enn virkeligheten. Homser er som gruppe mer enn gjennomsnittlig interessert i estetikk og styling. Alle gode frisører er homser. Ingen har så pent hår, velsittende dresser og perfekte designerhjem som homsene. Alle kvinner ønsker seg en homofil venn som ser hvor vakre vi egentlig er.

KONSEPTENE ER fine å selge livsstilsreklame til. Det er hele poenget. Men de bør videreutvikles. Det er på tide med noen traktorlesber som viser hvordan man hogger ved og snauer sveisen med barbermaskin. Eller hva ned noen helt vanlige lesbiske kvinner som gjør karriere og får barn? Kanskje en serie om homofile par som har skikkelig dølle klær?

De spesifikke homsekonseptene framstår allerede som håpløst gammeldagse. De to siste åra har det i stedet dukket opp diverse trendy tv-serier med minst en homofil, lekker karakter og gjerne to kvinner som kysser.

Pyntehomsene skal heldigvis fortsette å pynte oss opp, på tv og som moteeksperter i ukebladene. Siste pynter ut er Ronnie Ottem som stæsjer opp pregløse norske kjendisfester. Jeg tar fart og løper mot Jan Thomas, åpner munnen for å tigge om total makeover. Men søren, en pen, ung mann sniker i køen.