KLOKKET INN 240 MILLIONER: Urmaker Bjerke nyter godt av luksusboom og Rolex-kjøpende nordmenn. Foto: AP Photo/Keystone/Georgios Kefalas.
KLOKKET INN 240 MILLIONER: Urmaker Bjerke nyter godt av luksusboom og Rolex-kjøpende nordmenn. Foto: AP Photo/Keystone/Georgios Kefalas.Vis mer

Rå luksus selger - klokket inn en kvart milliard

Urmaker Bjerke er en travel herre.

(Kapital): Nordmenns appetitt på luksus øker stadig, skriver Kapital.

Bladet kan fortelle at urmaker Halvor Bjerke - som har enerett på salg av Rolex i Oslo og er eneste forhandler av enda mer eleverte Patek Philippe i Norge - solgte for 240 millioner kroner i fjor.

Dobling på tre år

Omsetningen har dermed mer enn doblet seg på tre år.

Resultatet er Bjerke ifølge Kapital ikke helt herre over, da han kjøper inn varene i sveitserfranc og selger i norske kroner.

I 2016 tjente selskapet med to butikker i Oslo og én i Bergen rundt 22 millioner kroner. I 2017 ser resultatet ut til å bli omtrent det samme, selv om omsetningen steg nesten 40 millioner kroner.

- Vi hadde nesten 20 prosent vekst i fjor, og så langt i år ligger vi an til en tilsvarende vekst, sier Bjerke til Kapital.

- Voksende marked

Direktør for faghandel i Virke, Bror Stende, røper overfor bladet at Bjerke stikker av med veksten i klokkemarkedet, og at aktørene på nest øverste hylle ikke kan vise til samme utvikling.

Det er ifølge Kapital den råeste luksusen som er mest etterspurt.

- Vi ser et voksende marked for luksus, og dette gjør hovedstaden til et mer spennende reisemål og luksusvareby, sier han.

Stende peker også på at nordmenn har mye penger til rådighet for tiden. Renten er lav, det samme er arbeidsledigheten.

- Når nordmenn har så god råd, velger de kanskje i større grad å ta seg råd til å kjøpe seg noe som de oppfatter som mer varige ting og verdier, sier Stende til bladet.

- Nordmenn har penger

Danske Group88 merker ifølge Kapital også luksusboomen blant nordmenn.

- Den norske kunden er meget interessant å få fatt på: Han eller hun har penger, er kvalitetsbevisst og vil gjerne investere i lekkert, internasjonalt design, sier medeier Marius Møller.

Group88 har solgt merkevarer som Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta, Burberry, Loewe og Mulberry i Skandinavia i 25 år, og vil ifølge bladet ha 8-9 butikker i Oslo sentrum fra høsten av.

Mulberry Oslo fikk i 2016 et resultat på 5,4 millioner av en omsetning på 25 millioner kroner. Samme år tjente Burberry Oslo tre millioner av en omsetning på 59 millioner kroner.

Louis Vuitton Norge fikk i 2016 et resultat på 25 millioner etter å ha omsatt for 110 millioner kroner.

Andre økonominyheter:
Investorens Gimle-kupp: steg 27 mill. på tre år
Prinsesse Märthas forlover kjøpte kjempevilla