Rådyr krisetelefon til 1452 kr pr. time

I telefonkatalogens liste over viktige telefoner tilbys incest-, voldtekts- og voldsofferveiledning og samtale over telefon. Pris: 1452 kroner timen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Voldsofre reagerer med sinne på en rådyr «krisetelefon» som står oppført flere ganger under viktige telefonnummer i katalogen. Sammen med hjelpetelefoner som Røde Kors-telefonen for barn og unge, Kirkens SOS, og Kreftlinjen, skal teletorgnummeret til svimlende 1452 kroner timen kunne gi hjelp og veiledning til:

  • Incestofre
  • Voldtektsofre
  • Voldsofre
  • Rusmisbrukere
  • KrisehjelpTjenesten koster 24,20 øre per minutt, og er eneste teletorg-nummer blant telefonene for folk i nød. De andre er gratis eller til vanlig tellerskrittpris.

Lever i konstant frykt

- Dette er helt forkastelig. Man skor seg ikke på andres ulykke og traumer på denne måten. Telefonen koster mer enn advokat, som sikkert kan hjelpe langt mer. Hvordan i all verden har den havnet på lista? spør voldtekts- og voldsoffer Christina Eriksen.

Hun lever i konstant frykt, og har både voldsofferalarm og boligalarm med direkte kontakt til politiet. Eriksen har tidligere stått fram som voldtekts- og voldsoffer, noe som har gjort henne til en kontaktperson for mange voldtekts-, incest- og voldsofre som lever i skjul.

- Mennesker som blir utsatt for voldtekt eller vold, og er desperate etter hjelp, tar seg ikke tid til å sjekke prisen på hjelpetelefonen. De forventer at en krisetelefon på denne lista er seriøs, og ikke gir deg et nytt sjokk når regninga kommer. Det er galskap å la en så dyr telefon stå der, sier Eriksen.

Tjener fint lite

Kvinnen bak den omstridte krisetelefonen, Kirsti Back (42), skjønner godt at voldsofre reagerer på prisen. Hun mener selv at all krisehjelp bør være gratis.

- Jeg beklager hvis dette støter voldsofre, og jeg har virkelig medfølelse for disse. Men dette er ikke et forsøk på å spekulere i andre menneskers problemer, sier Kirsti Back.

Hun opprettet telefonen i januar 2002, men oppgir selv at det er et underskuddsprosjekt.

- Etter at momsen og Telenor har fått sitt, sitter jeg igjen med 15 kroner minuttet. Så kommer månedsavgiften på 750 kroner. Forrige måned fikk jeg et overskudd på 165 kroner - noe jeg ikke mener kan kalles spekulativt, sier hun.

Burde være gratis

Back sier hun er utdannet veiledningspedagog, og har mellomfag i psykologi og grunnfag i sosiologi og kriminologi. Hun har lang arbeidserfaring innenfor krisehjelp. Av personlige grunner har hun avviklet andre arbeidsforhold.

- Mitt konsept er ikke å drive samtaleterapi per telefon. Det blir for dyrt for dem som ringer. Jeg prøver å sette sammen konkrete tilbudspakker til dem som trenger hjelp. Det være seg å formidle kontakt med poliklinikk, krisesentre, skaffe dem advokat eller psykolog, sier hun.

- Dette er et arbeid som staten burde hatt ansvaret for - og som burde være gratis. 24,20 kroner er dyrt, noe brukerne burde slippe.

- Synes du din betalingstelefon hører hjemme under katalogens viktige nummer?

- Jeg trodde ikke jeg var den eneste betalingstelefonen som sto oppført der. Det har iallfall vært andre tilsvarende telefoner før. Jeg søkte om å bli oppført, ble vurdert, og fikk plass, sier hun.

RASENDE OG OPPGITT: Voldtektsofferet Christina Eriksen reagerer med sinne over den rådyre krisetelefonen som tilbyr veiledning til ofre for incest, voldtekt og annen form for vold.