KATASTROFE: Over 300 mennesker døde trolig i ferjeforliset i Sør-Korea. Foto: AP / South Korea Coast Guard via Yonhap / NTB Scanpix
KATASTROFE: Over 300 mennesker døde trolig i ferjeforliset i Sør-Korea. Foto: AP / South Korea Coast Guard via Yonhap / NTB ScanpixVis mer

Raidet hjemmet til «millionæren uten ansikt»

Tidligere kultleder kontrollerer dødsferjeselskapet i Sør-Korea.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sør-Koreanske myndigheter har aksjonert mot en rekke adresser og kontorer som kan knyttes til den forliste dødsferja «Sewol», nyhetsbyrået Yonhap.

Dette inkluderer hjemmet til milliardæren Yoo Byung-eun, som etter alt å dømme kontrollerer ferjeselskapet Cheonghaejin Marine Co. sammen med sine to sønner.

Yoo Byung-eun leder også en baptistkirke i sentrale Seoul med 20 000 medlemmer, inkludert høytstående figurer tilknyttet ferjeselskapet og mesteparten av mannskapet om bord «Sewol», ifølge nyhetsbyrået. Etterforskere har beslaglagt regnskapsbøker og mener at den religiøse gruppen har påvirket driften.

Selvmordskult Byung-eun er kjent for å holde seg unna den sørkoreanske offentligheten, og kalles derfor «millionæren uten ansikt». På slutten av 80-tallet var han en lederskikkelse i en religiøs kult, som havnet i politiets søkelys da 33 medlemmer ble funnet bakbundet og drept på en fabrikk utenfor hovedstaden Seoul, ifølge Yonhap.

Etterforskningen konkluderte med at det dreide seg og masseselvmord og drap, men de fant aldri bevis som knyttet Byung-eun til hendelsen. I forlengelsen ble han imidlertid funnet skyldig og fengslet i fire år for økonomiske forhold, ifølge businesskorea.co.kr.

Yoo Byung-eun og familien eier en rekke selskaper både i og utenfor Sør-Korea, og er verdt over 230 millioner dollar, vel 1,4 milliarder norske kroner. Ifølge Yonhap kontrollerer de ferjeselskapet via investerings- og datterselskaper.

Overvekt Etter at Cheonghaejin Marine Co. overtok båten i 2012, ble det installert 240 ekstra lugarer, noe som økte vekten på ferja med nesten 240 tonn, ifølge Time.com.

Wall Street Journal skriver at fartøyet ved ulykkestidspunktet hadde tre ganger høyere lastevekt enn den anbefalte maksimalgrensen. I tillegg la den ut på tross av kapteinens uttalte ønske om reparasjoner av styremekanismen, ifølge den sørkoreanske tv-kanalen Arirang.

Ifølge regnskapstallene for i fjor, spanderte ferjeselskapet bare 3100 kroner på mannskapsopplæring og evakueringsøvelser. Til sammenlikning brukte konkurrenten Daea Express Shipping 20 ganger den summen, ifølge Time.com.

Det har tidligere kommet fram at det tok lang tid før evakueringsordren ble gitt, at bare et fåtall av livbåtene ble satt på vannet, og at kapteinen var blant de første til å forlate skipet.

Etterforskere skal også granske om det ble gjort feil ved sikkerhetssertifiseringen av ferja.

476 personer befant seg om bord da ferja kantret 16. april. Så langt er 175 bekreftet døde og 127 fortsatt savnet. 174 overlevde.