Råkjør for piggavgiften

Oslo vil få inn 70 millioner på piggavgiften, som innføres 1.desember. Pengene skal blant annet brukes som gaver til Oslo-folk som kjøper piggfrie dekk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Piggavgiften er dypt urettferdig, sier direktør Svein Jacobsen i KNA til Dagbladet.

Pengene bilister fra Asker, Follo, Nittedal og Aurskog tvinges til å betale til Oslo for å kjøre sikkert med pigger, bruker kommunen til å gi Oslo-borgere ett tusen kroner i gave dersom de kaster piggdekkene og kjøper piggfrie dekk.

Hvis en bileier i Bærum eller Drøbak gjør det samme, får han ikke én krone i støtte.

Tar pengene

- Oslo tar pengene alle må betale i piggavgift og flotter seg med gaver til egne innbyggere, sier Svein Jacobsen.

Piggavgiften skal også brukes til bedre vintervedlikehold og renhold i Oslo.

Bare Oslo innfører piggavgift i vinter. Byråd Merete Agerbak-Jensen regner med inntekter på 70 millioner kroner. 30 millioner skal brukes på bedre vedlikehold. Resten går til å støtte de Oslo-bilistene som skifter til piggfrie dekk. Bare biler registrert på eier i Oslo mottar ett tusen kroner i støtte fra Oslo kommune. Bileiere bosatt i andre kommuner må betale, men får ingenting igjen.

- Det er de som bor utenfor Oslo som mer enn noen andre har bruk for piggdekk, sier Svein Jacobsen i KNA i Oslo.

- Det eneste rette hadde vært om inntektene fra piggavgiften ble brukt til bedre vintervedlikehold i hele Oslo-regionen - ikke som nå bare for Oslo, påpeker han.

Ingen pigginntekt

- Akershus har ikke én krone ekstra til vinteren, sier veisjef Stein Fyksen i Akershus til Dagbladet.

- Vi har ingen pigginntekt å bruke. Oslo gir ingen veihjelp til Akershus. Vi må greie oss selv. Det betyr at vi får samme standard som tidligere.

- Det eneste rette hadde vært en felles ordning for hele Oslo-regionen. Det kom en henvendelse til fylket om en avgift for både Oslo og Akershus. Men politikerne i Akershus var ikke interessert og nå ser vi konsekvensene. Oslo tar inntektene og kan har bedre vinterberedskap. Trafikantene i Akershus må betale til Oslo - men får veier i sitt eget fylke som tidligere. Derfor må det komme en piggdekkavgift også i Akershus neste vinter. Det nytter ikke å skille mellom Oslo og Akershus, sier Fyksen.

Også i Trondheim vurderes en piggavgift, men den kommer ikke denne vinteren.

Ta buss og banet

Veisjef Fyksen frykter ikke at bilister med piggfrie dekk skal få problemer på glatte veier i Akershus. Men blir det mye underkjølt regn og store snømengder, må de som i dag kjører bil regne med å ta buss og bane til og fra jobben.

- De som kjører piggfritt kjører mindre aggressivt og det er en stor fordel, sier Fyksen.

- De vi liker minst av alt er underkjølt regn som legger seg på veien. Jeg tror bilister som kjører piggfritt tar mer hensyn til vær og føre.