Råkjører forbi køen. Nå blir det endringer på E18

Vegvesenet i Vestfold bestiller nye skilt etter flere ulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Enten skjønner ikke feriesugne bilister skiltingen og prinsippene for «glidelåskjøring» - eller så koker det under sommerhatten i jakten på å være først framme til innsnevring på motorveien.

Etter fire påkjørselulykker på landets mest trafikkerte sommerstrekning, E 18 gjennom Vestfold forrige helg, har Statens vegvesen bestilt nye skilter som blir satt opp før neste helg.

Ingen av de fire smellene sist helg ved Bommestad utløste personskader, men var likevel så alvorlige at alle fire er politisaker.

Dagbladets veifarende har selv observert aggresiv spurtkjøring fram til innsnevring både ved Bommestad og det andre motorveipunktet ved nyåpnede Skjeggestad-brua.

Har startet med blink - Siden mai i år har vi hatt «Fare for kø»-skilt to steder i 110-sonen før innsnevringen ved Bommestad, det første om lag to kilometer før det går fra to til en kjørebaner. Fartsgrensene går gradvis ned fra 110 til 90 til 70 med skilting.

- Og 250 meter før det blir en kjørebane, står det skilt med nettopp «innsnevring», sier fungerende avdelingsdirektør ved Vegvesenet i Vestfold, Dler Jaf, til Dagbladet.

Etter de fire ulykkene sist helg, begynte Vegvesenet å bruke også de elektroniske tavlene over veien til å blinke og varsle. Og om noen dager kommer rykende ferske skilt fra lakkeringsverkstedet med markering for «innsnevring» til å bli satt opp også 500 meter før det skjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og mer og ny skilting kommer om kort tid - før Bommestad i retning Larvik.

Mange skilt - mindre skjerping Da blir alle som skal kjøre av E 18 etter innsnevringen dirigert inn i høyre felt. Og de som skal videre sørover skal kjøre i venstre.

- Er disse endringene en erkjennelse av at skiltingen har vært feil eller mangelfull ?

- Nei, ikke feil. Og den skiltingen vi startet med i mai i år, var en vurdering av bred forskning som har vært på dette feltet. Forskning viser klart at bilførere blir mindre oppmerksomme hvis strekningene er overlesset med skilt.

- Vi har hele tiden vært åpne for å endre eller øke etter erfaringer, og det er det vi nå gjør etter ulykkene forrige helg. På samme måte følger vi utviklingen ved Skjeggestad, sier avdelingsdirektør Dler Jaf.

Etter utbyggingsplanen skal «flaskehalsen» ved Bommestad være erstattet av to felt og 110-grense i begge retninger i løpet av 2017.

- Feil skilting, riktig kjøring Flere lesere reagerer etter å ha studert videoen og skiltreglene.  

- Mange tror at flettingen starter med underskilt som viser der flettingen starter, men det er galt. Her er det stiplet linje mellom feltene som skal flettes. Når de 100 eller 200 meterne er kjørt (altså avstanden som er oppgitt på underskiltet) kommet et nytt fletteskilt uten underskilt - og det er der flettingen skal starte.

- Fra dette skiltet er også den stiplede linjene mellom feltene slutt. Ut ifra veimerkingen som vises i videoen, kjører faktisk de i venstre felt helt korrekt, skriver Øystein Jacobsen i en kommentar.

- Bommer fullstendig - Problemet er at Vegvesenet ikke har satt opp skilt som angir at det skal flettes, det er satt opp skilt som viser at det ene feltet har forkjørsrett og det andre feltet vikeplikt. Det er Vegvesenet som har bommet fullstendig i skiltingen og vegmerkingen. For å få en bedre avvikling av trafikken burde midtstripa vært fjernet i riktig avstand før innsnevringen og skiltene for fletting skulle vært satt opp. Nå har det ene feltet vikeplikt, og veldig mange bilister velger derfor å legge seg i det feltet som på skiltene er merket med svart for at det er gjennomgående, kommentere Pål Kristoffer Sørvoll fra Tønsberg.

Han viser til skiltreglene for skilt 532 på regjeringens hjemmesider

Slik er tolkningen til Gunnar Vangen:
- Det er  Veivesenet som ikke skjønner reglene. Skiltene dirigerer jo trafikken inn i høyre felt lenge før innsnevringen av veien finner sted. Det er klart at når det blir en ledig kjørebane uten at det er noen hindring så vil jo folk bruke den. For at det skal bli glidelåskjøring,må begge kjørefelt gå like langt fram og da kan flettingen begynne på samme sted for begge kjørebaner. Skiltene som må settes opp, er skiltet som viser to røde piler som går sammen til en.

Arve Næss Larsens vurdering:

- Hadde alle kjørt helt fram til innsnevringen også i venstre kjørebane, hadde dette ikke vært noe problem overhodet. Da hadde køen og farten justert seg selv. Men når noen/mange/over halvparten legger seg inn til høyre så snart de ser det første varslingsskiltet om innsnevring vil det alltids bli noen "her skal jeg spare noen minutter"-kåte bilister, og de gir på litt ekstra for å spare ennå litt ekstra.