Rakk ikke å advare

LYNGEN/TROMSØ/OSLO (Dagbladet): Den lokale rutebussen skulle aldri vært i rasområdet. Statens vegvesen rakk ikke å advare den erfarne bussjåføren om rasfaren. I natt lette nærmere 200 redningsmannskaper etter mulige savnede etter rastragedien i Lyngen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I natt var det uklart om det er savnede etter rasulykken. Ved 02-tida var fem personer funnet omkommet, mens to lå skadd på Regionsykehuset i Tromsø. En 25 år gammel brøytebilsjåfør svevde mellom liv og død.
Politiet i Tromsø bekreftet i natt at det kan være savnede etter raset.
-Vi har fått inn sju navn på savnede. Dette stemmer med fem omkomne og to skadde. Men vi er ikke helt sikker. Derfor vil vi bruke natta til å søke på land og i sjøen. Vi regner med å være ferdige med arbeidet i løpet av natta, sier politiførstebetjent Svein Ivar Nikolaisen.

Spesiell situasjon

Få minutter før klokka 13.00 går det første raset på riksvei 91. En bil kjører nesten inn i raset, men unnslipper i siste liten. En hjullaster blir sendt inn i området.

Vegsjef Torbjørn Naimak i Troms sier det ikke er vanlig prosedyre å sende mannskap inn i rasområdet før stedet er sikret. Ingen skal inn i et rasområde før de får godkjenning fra Statens vegvesen.

-Men dette var en spesiell situasjon. Vi var ikke sikre på om det kunne være biler som ble tatt av dette raset. Derfor sendte vi våre folk inn i området så kjapt, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens den 27 år gamle føreren av hjullasteren og hans venn - en 25 år gammel brøytebilsjåfør - arbeider på spreng for å sikre området, venter en lokalbuss og to personbiler på at veien skal åpnes.

Den erfarne bussjåføren har vært i selskapet TIRB i 20 år. Han er vant med at været kan hindre ham i å følge ruten. Den over 50 år gamle sjåføren rygger og ringer en kollega for å fortelle at han blir forsinket.

Det han ikke vet, er at folk fra Statens vegvesen kjører på spreng for å sperre av området. Lokalbussen, med tre-fire passasjerer, og menneskene i privatbilene vet ikke det ekspertene vet: Ved 13.50-tida blir bussen, bilene og hjullasteren feid på sjøen av ras nummer to.

-Vi rakk aldri fram, sier vegsjefNaimak.

-Hvorfor ble ikke hele veien sperret øyeblikkelig?

-Problemet var at ras nummer to kom så raskt at vi ikke rakk det. Våre folk var underveis fra Lyngseidet, på den andre siden av raset, for å sikre stedet og gi beskjed til dem som sto og ventet.
Politiet skal nå jobbe med hvorfor bussen, hjullasteren og personbilene ikke ble tatt ut av det rasfarlige området.

-Det kan selvsagt stilles spørsmål om hvorfor de ikkeble bedt om å komme seg unna, sier inspektør Arvid Isaksen ved Troms politidistrikt.



På 19 meters dyp


Rasstedet seint i går kveld: Dykkere fra Sjøforsvaret finner den totalt smadrede rutebussen på 19 meters dyp. De to personbilene blir funnet i nedre del av raset.
Fjorden er opplyst av alle fartøyene. Forskningsskipet «Johan Ruud» ligger midt i fjorden og lyser inn mot rasene. Det samme gjør kystvaktskipet K/V «Tromsø».
SKADELEDER: Politiets arbeid med rasulykken ble i natt ledet av politiinspektør Arvid Isaksen ved Troms politidistrikt. Redningsmannskaper lette i natt etter mulige savnede, i tillegg til de fem som omkom og de to som blir behandlet på sykehuset i Tromsø.