PÅ VEI: På dette bildet, tatt av en monitor som overvåker skipsfart, ser man lasteskipet Peak Pegasus på vei mot Dalian. En måned seinere, ligger skipet omtrent på samme sted. Foto: Reuters / NTB Scanpix
PÅ VEI: På dette bildet, tatt av en monitor som overvåker skipsfart, ser man lasteskipet Peak Pegasus på vei mot Dalian. En måned seinere, ligger skipet omtrent på samme sted. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

USA og Kina i handelskrig:

Rakk ikke fristen. Nå har skipet seilt i sirkler i en måned

Da skipet kastet loss fra USA, brygget det til handelskrig. Da skipet skulle legge til i Kina, hadde det havnet i skuddlinja.

Da det 229 meter lange lasteskipet Peak Pegasus kastet loss fra Seattle på USAs vestkyst 8. juni i år, truet president Donald Trump med å avfyre første skudd i det som har blitt en handelskrig med Kina.

Om bord i det 43 000 tonn tunge skipet var det soyabønner til en verdi av 20 millioner dollar, rundt 166 millioner kroner. Målet for overfarten var den kinesiske nordøstlige havnebyen Dalian.

Overfarten skulle ta en drøy måned. To måneder seinere har skipet ennå ikke lagt til havn i Kina.

Peak Pegasus har i stedet blitt et motvillig symbol på handelskrigen mellom de to stormaktene, og et offer for krigen etter å ufrivillig ha havnet i skuddlinjen, skriver The Guardian.

- Tvunget til å svare

Skipet hadde planlagt å nå Dalian 6. juli. Underveis på ferden økte imidlertid konflikten mellom Kina og USA.

Og samme dag som Peak Pegasus skulle ha lagt til havn, innførte Donald Trump straffetoll på en rekke kinesiske varer til en verdi av 34 milliarder dollar, over 280 milliarder kroner.

Straffetollen ble innført ett minutt over midnatt amerikansk tid, og ble varslet i forkant.

Skipet hadde derfor dårlig tid, og seilte raskere mot Kinas kyst for å forsøke og komme Kinas toll-svar i forkjøp.

- Kina lovte å ikke avfyre det første skudd, men for å verne om landets og folkets kjerneinteresser, er vi tvunget til å svare, het det i en uttalelse fra det kinesiske næringsdepartementet.

Peak Pegasus rakk ikke fram i tide. Fem timer etter at Kina innførte sin straffetoll på amerikanske varer, var skipet i posisjon til å legge til i Dalian.

Men nå var ikke det lenger mulig.

SIRKLER: Dette er de siste bevegelsene til lasteskipet. Skjermdump: Vesselfinder.com
SIRKLER: Dette er de siste bevegelsene til lasteskipet. Skjermdump: Vesselfinder.com Vis mer

50 millioner ekstra

Innspurten mot Dalian fenget kinesernes interesse. I realtid fulgte brukere på Weibo, et kinesisk sosialt medium, ferden til Peak Pegasus, skriver The Guardian.

Da skipet ikke rakk til land i tide, var skuffelsen stor.

Like skuffet var nok eieren av soyabønnene om bord Peak Pegasus. Den britiske avisa skriver at selskapet Louis Dreyfus eier skipets dyrebare last.

I litt over en måned har selskapet nå betalt eierne av skipet, JP Morgan, ytterligere 100 000 kroner daglig for å la skipet sirkle i farvannene utenfor Dalian.

Til sammen anslår The Guardian at Louis Dreyfus så langt har måttet punge ut over 400 000 dollar for å la skipet sirkle - over 3,3 millioner kroner.

Det er likevel småpenger i forhold til hva selskapet risikerer å tape hvis de blir nødt til å betale Kinas straffetoll på 25 prosent.

Da blir prislappen fort seks millioner dollar - rundt 50 millioner kroner.

Brasiliansk problem

Samtidig har prisen på soyabønner falt som følge av handelskrigen. Kina er verdens største importør av råvaren, men har som følge av konflikten med USA fått dekket sitt behov andre steder.

Å seile til Europa for å selge råvarene der, er trolig heller ikke noe alternativ.

Som følge av prisfallet på soyabønner, og kostnadene det vil medføre å sette kursen mot det europeiske kontinentet, ser også det regnestykket stygt ut, ifølge The Guardian.

Inntil videre er Pegasus i limbo, som må håpe på brasiliansk bønnemangel for en løsning på den fastlåste konflikten.

Kina erstattet amerikanske soyabønner med brasilianske bønner, men hvor lenge de kan lene seg på den søramerikanske produsenten er uvisst.

- Problemet for kineserne er at Brasil går fort tom for soyabønner på denne tida av året. De kan ikke forbli Kinas eneste kilde, sier analytikeren Michael Magdovitz til The Guardian.

SENKER FISKEBÅT: I denne videoen publisert av den vietnamesiske statskanalen, kan man se en vietnamesisk fiskebåt bli rent i senk av et kinesisk skip. Kinesiske myndigheter mener det er fiskebåtene som oppfører seg truende. Video: NTB Scanpix Vis mer Vis mer

Ny runde

Men verken USA eller Kina ser ut til å ønske seg en våpenhvile.

Seinest onsdag annonserte Trump en ny runde med straffetoll. Denne gangen var det kinesiske varer med verdi på 16 milliarder dollar, 133 millioner kroner, som var målet.

Kina svarte også da. De rettet straffetoll mot 333 amerikanske varer på alt fra kull til diesel, biler og sykler. Begge lands straffetoller vil bli innført 23 august.