Rammet av DNB-problemer: - Veldig irriterende

Plutselig var det 10 000 kroner i minus på konto.

Nina Mørland Harnes mener DNB har håndtert problemet på en klønete måte. Foto: Privat
Nina Mørland Harnes mener DNB har håndtert problemet på en klønete måte. Foto: PrivatVis mer

- Det er veldig irriterende når de påstår at de har rettet feilen, sier Nina Mørland Harnes til Dagbladet.

Hun er en av svært mange DNB kunder som er blitt rammet av bankens tekniske problemer de siste dagene.

Onsdag morgen ble DNB møtt med klagestorm fra kunder som hadde opplevd å bli trukket for mye i forbindelse med transaksjoner de siste dagene. Ifølge DNB er et stort omfang av kundene rammet av feilen.

Problemet skal ha blitt løst onsdag, men natt til torsdag mottok DNB nye klager.

- Jobber med å finne feilen

DNB skrev i en melding på sine nettsider at enkelte kunder opplever å bli trukket dobbelt midnatt til torsdag. Bankens teknikere har siden jobbet med å rette feilen.

- Vi holder fortsatt på med feilretting av reservasjonene som er blitt gjort og som har ført til doble trekk. Vi jobber med å finne feilen. Vi analyserer kundebasen for å finne årskaken slik at dette ikke skjer igjen, sier Andreas Nyheim, kommunikasjonsrådgiver i DNB til Dagbladet litt før klokka 11.

- I minus igjen

- De hadde trukket meg nesten 10 000 kroner i minus i går. Dette ble ordnet opp i, men nå er kontoen i minus igjen, sier Harnes til Dagbladet torsdag.

Hun forteller at hun nå har 1700 kroner i minus på kontoen.

- Jeg har en annen konto jeg kan overføre penger fra, men jeg lot være å gjøre det fordi DNB informerte at de skulle rette opp i feilen.

Hun forteller at hun ikke er i noen krisesituasjon, men mener at DNB burde ha håndtert problemet på en bedre måte.

- Klønete håntering

- Det har vært snakk om dager og ikke uker. Jeg har ikke noen problemer med det som sådan, men synes håndteringa deres har vært klønete. De kunne sagt at de sliter med problemet og at de ikke visste når det ville være i orden igjen. De kunne ha vært ærlige å si at problemet har vært større enn de har håndtert tidligere. Da hadde folk vært mer tålmodige, i hvert fall hadde jeg vært det, sier hun.

Hun påpeker at DNB heller ikke har noen filial man kan gå til for å sette inn kontanter eller ta ut penger.

- Man må på postkontoret. Det er provoserende, sier hun.

- Vi jobber på spreng, men det er fortsatt mange som er berørt. Det beklager vi, sier DNBs kommunikasjonsrådgiver Nyheim til Dagbladet.

- Vi har stor forståelse for at kundene er oppgitt og frustrerte når det går lengre tid enn forventa. Vi fikk rettet opp i ting i løpet av gårsdagen, men så oppsto problemet igjen i natt. Spesialister og kriseteam jobber på saken. Vi anstrenger oss til det ytterste for å få ryddet opp i alt, sier han.

Kundene som opplever at kontoen er i minus blir ikke belastet med renter.

- Det er reservasjoner som henger igjen. Teknisk blir man dermed ikke belastet, sier Nyheim.