I VENTEMODUS: Ikke alle er klar over hva de har krav på når flyene er forsinket eller kansellert. Foto: Manu Fernandez/Scanpix
I VENTEMODUS: Ikke alle er klar over hva de har krav på når flyene er forsinket eller kansellert. Foto: Manu Fernandez/ScanpixVis mer

Rammet av flystreik?

Her er rettighetene dine.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fordi de norske flyselskapene som er rammet av flystreiken i Spania, ikke kunne fortutse at flygelederne ville gå ut i streik, har de heller ikke ansvar for å erstatte tapte arbeidsinntekter hos de reisende.

- Reisende har ikke krav på erstatning når flyselskapene ikke er herrer over det som har skjedd. Passasjerene har ikke rett på erstatning for tapt arbeidsfortjeneste, forteller Forbrukerrådets representant i Flyklagenemnda, Elise Korsvik.

- Fordi man fremdeles antar at luftrommet over Spania vil åpnes igjen i kveld, har de reisende heller ikke krav på alternativ transport hjem, legger hun til.

Mat og informasjon Det passasjerene imidlertid har krav på, er mat og drikke mens de venter.

- De har krav på forpleining, det vil si mat og drikke. Dette har de krav på uavhengig av om flyselskapene er ansvarlig for flystansen eller ikke, sier Korsvik.

I tillegg skal alle strandede passasjerer få informasjon - og også dette er det flyselskapene som står ansvarlige for.

- Flyseskapene har plikt til å informere sine passasjerer, til tross for at det kan være fullt kaos, sier Korsvik.

Overnatting Passasjerer har dessuten krav på å få dekket overnatting, dersom de må vente natta over.

- Må du vente til i morgen kveld for å komme deg hjem er det naturlig at du må få sove et sted, og det er da vanlig å tenke at det bør skje på et hotell. Nå som det tilsynelatende er fullt kaos på de spanske flyplassene er det ikke sikkert at det vil være mulig å skaffe hotell til alle berørete. Derfor bør man innfinne seg med at det kan ta tid før man får et konkret tilbud, sier Korsvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snakk med flyselskapet De som er berørt av streiken bør i dag først og fremst ta kontakt med flyselskapet sitt, opplyser kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

- Passasjerer må søke informasjon der de har kjøpt billetten sin. Det kan enten være et charterselskap eller operatøren de reiser med, sier han.
- Det er flyselskapenes ansvar å få strandede passasjerer hjem. Dersom man velger å prøve å finne alternative måter å komme seg hjem på bør man kontakte sitt reiseforsikringsselskap, supplerer pressevakt Kjetil Elsebutangen i Utenriksdepartementet (UD).

Hva med de som ikke har reiseforsikring?

- De må kontakte dem de har kjøpt flybilletten sin av. Ellers anbefaler UD alltid reiseforsikring. For øvrig anbefaler vi passasjerene å følge med i mediene, først og fremst de lokale, men også norske medier har god dekning av situasjonen, sier Elsebutangen.

Kan klage Passasjerer som har klager i forbindelse med sin flyreise, kan ta kontakt med Flyklagenemnda.

- I tilfeller der selskapene ikke forholder seg til det europeiske regelverket er det Luftfartstilsynet som tar dette opp med flyselskapene. Men passasjerene tar det opp med flyselskapene eller eventuelt Flyklagenemda dersom de mener de ikke har fått oppfylt sine rettigheter, sier Bjørn Erlandsen, som er informasjonsrådgiver i Luftfarttilsynet