NY TRAGEDIE FOR TIDLIGERE PARTNAIR-SJEF:  - Fantastiske kolleger gjør det verdt å jobbe videre i luftfart, sier administrerende direktør i Norsk Luftambulanse, Syver Leivestad.  FOTO: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET.
NY TRAGEDIE FOR TIDLIGERE PARTNAIR-SJEF: - Fantastiske kolleger gjør det verdt å jobbe videre i luftfart, sier administrerende direktør i Norsk Luftambulanse, Syver Leivestad. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET.Vis mer

Rammet igjen - 24 år etter Norges verste flyulykke

Luftambulansesjefen hadde nettopp sluttet som Partnair-direktør da 55 mennesker styrtet i havet i 1989.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Administrerende direktør Syver Leivestad (58) i Norsk Luftambulanse har norgeshistoriens verste luftfartsulykke tett på livet.

Han hadde sluttet som sjef for det norske selskapet Partnair kort tid i forveien da et fullsatt Partnair-fly var på vei fra Fornebu 8. september 1989 til Hamburg og en stabelavløping for et nytt skip med 50 ansatte fra rederiet Wilh. Wilhelmsen og et mannskap på fem om bord.

Alle 55 mistet livet i havet utenfor Hirtshals.

Leivestad ble kalt tilbake til sin gamle jobb for å være med på å rydde opp etter katastrofen.

- Like sterkt inntrykk nå - Slike hendelser slipper ikke taket. «Scandinavian Star»-brannen skjedde et halvt år etter Partnair-ulykken, og det stakk i hele kroppen selv om ikke det hadde noe med luftfart å gjøre. Og det som har skjedd med helikopteret og mannskapet nå, gjør like sterkt inntrykk, sier Leivestad til Dagbladet.

Tidligere i dag var han med i en gripende minnestund på Lørenskog for ansatte i Norsk Luftambulanse og Oslo universitetssykehus, som mistet to kolleger i går: pilot Bjørn Nergård og lege Anders Rostrup Nakstad.

- Det var stor oppslutning i minnestunden, likevel var det stille. Det ble framført noen korte minnord fra kolleger, og etterpå pratet folk lavmælt sammen. Det var en viktig samling, sier Leivestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 14. JANUAR 2014:  Det havarerte ambulansehelikopteret ligger utenfor veien rett ved Sønsterudtunnelen på Sollihøgda i Buskerud. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET.
14. JANUAR 2014: Det havarerte ambulansehelikopteret ligger utenfor veien rett ved Sønsterudtunnelen på Sollihøgda i Buskerud. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET. Vis mer

De ansatte ved Norsk Luftambulanses hovedbase i Drøbak hadde også en minnestund i dag, og nå planlegges koordinerte arrangementer ved de sju andre basene i landet.

Første på 17 år Helikopterstyrten på Sollihøgda var den første dødsuykken med ambulansehelikopter i Norge på 17 år.

14. oktober 1996 omkom fire mennesker da et helikopter styrtet Førdefjorden ved Vevring i Sogn og Fjordane. Også den ulykken skjedde etter sammenstøt med en kraftledning.

Tidligere i dag bekreftet Leivestad og flygersjef Erik Normann at helikopteret på Sollihøgda styrtet etter kontakt med kraftledninger, som er digitalt registrert i Norsk register for luftfartshindringer.

 TO MÅNEDER ETTER:  Vrakrester fra Partnair-flyet hentes opp fra Skagerrak i november 1989 - to måneder etter norgeshistoriens verste luftfartsulykke.
Foto: Flyhavarikommisjonen / NTB  Scanpix.
TO MÅNEDER ETTER: Vrakrester fra Partnair-flyet hentes opp fra Skagerrak i november 1989 - to måneder etter norgeshistoriens verste luftfartsulykke. Foto: Flyhavarikommisjonen / NTB Scanpix. Vis mer

Men ledelsen i Norsk Luftambulanse vet ikke hvorfor ulykken skjedde - ei heller hvorfor det var taust i alle de seks radiokanalene i helikopteret da politi på bakken prøvde å få kontakt.

Helikopteret hadde så mange kommunikasjonsenheter om bord for å håndtere alle kanaler i påvente av det nye digitale nødnettet og bare ett apparat å forholde seg til. 

Før jo bedre - Du bor selv nær ulykkesstedet. Opplever du spesielt vanskelig kommunikasjonsforhold der?

- Nettet kan være variabel. For all utrykningstrafikk er det om å gjøre å gjennomført utbyggingen av det digitale nettet, jo før jo bedre.

 1996 - STYRTET I FØRDEFJORDEN:  Nabo Jakob J. Årseth peker på stedet der et helikopter fra Airlift styrtet i Førdefjorden. Han så ambulansehelikopteret treffe kraftledningen, eksplodere og styrte i sjøen ved Vevring i Naustdal kommune. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix.
1996 - STYRTET I FØRDEFJORDEN: Nabo Jakob J. Årseth peker på stedet der et helikopter fra Airlift styrtet i Førdefjorden. Han så ambulansehelikopteret treffe kraftledningen, eksplodere og styrte i sjøen ved Vevring i Naustdal kommune. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix. Vis mer

- Hvordan er utsiktene for den skadde redningsmannen Sondre Bjartland?

- Sykehuset bruker betegnelsen alvorlig og stabil. Jeg har ikke faglig innsikt i slikt. Men jeg har lært at stabilt er bedre enn ustabilt. Vi krysser alle fingrene og håper det aller beste.

- Fantastiske mennesker Leivestad jobbet 15 år i ulike sjefsjobber i SAS etter Partnair. Så «hoppet han av» noen år som sjef for Norges Bilbransjeforbund. I 2010  ble han adm. direktør i Norsk Luftambulanse.

- Hvordan orket du å gå tilbake til luftfart med dine dramatiske erfaringer derfra?

 MINNET KOLLEGER:  Flagget på halv stang ved hovedkontoret til Norsk Luftambulanse i Drøbak onsdag. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET.
MINNET KOLLEGER: Flagget på halv stang ved hovedkontoret til Norsk Luftambulanse i Drøbak onsdag. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET. Vis mer

- Fordi det er fantastiske mennesker som jobber her, en sammensveiset og utrolig gjeng dedikert til et overordnet samfunnsoppdrag. Vi skal komme oss videre sammen.

NB! Den verste flyulykken på norsk territorium var Operafjell-ulykken på Svalbard i 1996, hvor 141 russiske passasjerer og besetningsmedlemmer døde.

 REKONSTRUKSJON:  Vrakrestene etter Partnair-flyet vises fram på Kjeller 24. januar 1990. Foto: Morten Holm.

Foto: NTB / Scanpix.
REKONSTRUKSJON: Vrakrestene etter Partnair-flyet vises fram på Kjeller 24. januar 1990. Foto: Morten Holm. Foto: NTB / Scanpix. Vis mer