Rampestreker på timeplanen

MELØY (Dagbladet): Midt under fotballkampen går det opp for Conrad Helgesen at noen tukler med parabolen hans. Synderne har lært Emil-oppførselen på skolen. For på Meløya i Nordland er rampestreker blitt skolefag!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Motivet for å plage Helgesen er ikke ondskap eller hevngjerrighet. Den «godmodige» sabotasjen er resultatet av grundig undervisning på skolen.

- Rampestreker er en kunstart, slår rektor John-Gunnar Stigen på Meløy skole fast.
Han sørget for å få med den høyst uvanlige opplæringa som en del av grunnskoleukas tema - «Den gode oppvekst».

- Dette er bare skikkelig råartig, humrer sjetteklassingen Jonas frydefullt.

Sammen med kameratene har han fløyet rundt og fylt søppelbokser med snø, gnikket isopor på vinduer og ringt på dører.

Den uortodokse undervisninga allerede tatt av timeplanen, men det lå pedagogisk tenkning bak prosjektet:

- Rampestreker er en form for lek. Det ligger oppdragelse i å sette grenser for hva som er akseptabelt. Dessuten forsvinner interessen for ugagn dersom responsen uteblir, sier Stigen.

Ideen kom faktisk fra foreldrene, som har stilt villig opp for å lære ungene noen triks fra gode, gamle dager.
Det gjelder også parabolofferet Conrad Helgesen:

- Våre egne rampestreker ser vi tilbake på som gode minner. Nå er det vår tur til å lære kunstene videre.