Rånere er bedre enn sitt rykte

Å tro at spenningssøkere og rånere er mer utsatt for ulykker i trafikken enn «fredelige» sjåfører, er bygd på fordommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette funnet kommer fram i en fersk forskningsrapport fra Rogalandsforskning (RF). Prosjektideen ble unnfanget da en del kjørelærere og sensorer mente at de hadde så god kjennskap til kandidatene at de ville være i stand til å peke ut dem som var mest ulykkesutsatt når de slapp ut i trafikken på egen hånd.

Forskergruppa ved RF har arbeidet med den banebrytende undersøkelsen i flere år, og resultatene er mildt sagt overraskende.

-  Oppsiktsvekkende

Det viste seg nemlig at personer som ble karakterisert som «spenningssøkere» ikke nødvendigvis er dem som krasjer mest.

-  Vi kartla egenskaper hos sjåførene som i et samlebegrep kan kalles spenningssøking. Resultatene viser at selv om noen sjåfører åpenbart var spenningssøkere, kunne vi ikke se at disse var mer ulykkesutsatt enn de mer «fredelige» sjåførene. Dette er oppsiktsvekkende, ettersom flere tidligere studier har påpekt at spenningssøkere oftere er involvert i ulykker enn andre, sier forsker og psykolog Kolbjørn Brønnick til Dagbladet.

Forskernes rapport viser at kjørelærerne og sensorene stort sett bommer totalt i jakten på ulykkesfuglene.

-  Jeg er overrasket over at resultatene er så entydige, sier Brønnick.

Bommer totalt

 FORDOMMER:  Tidligere er det blitt antatt at rånere måtte være særlig ulykkesutsatt. -  Resultatene av vår undersøkelse viser at dette nok er mer fordommer enn realiteter, konkluderer forsker Kolbjørn Brønnick. Dette bildet er tatt i forbindelse med den årlige norske påskeutfarten til Strömstad. Foto: Scanpix
FORDOMMER: Tidligere er det blitt antatt at rånere måtte være særlig ulykkesutsatt. - Resultatene av vår undersøkelse viser at dette nok er mer fordommer enn realiteter, konkluderer forsker Kolbjørn Brønnick. Dette bildet er tatt i forbindelse med den årlige norske påskeutfarten til Strömstad. Foto: Scanpix Vis mer

Brønnick støtter ønsket om å få silt ut de mest ulykkesutsatte sjåførene, men advarer mot subjektivt skjønn:

-  I vår undersøkelse så vi tidlig at kjørelærerne og sensorene ofte la avgjørende vekt på kandidatens forhold til bilkultur, styling og hvordan kandidaten omtalte sin egen risiko-opplevelse. Typisk ble det antatt at rånerne måtte være særlig ulykkesutsatt. Resultatene av vår undersøkelse viser at dette nok er mer fordommer enn realiteter, konkluderer han.