NÆRINGSMINISTER: – DNB Luxembourg burde aldri tilbudt kundene å etablere selskaper på Seychellene, konkluderer DNBs styre i brev til næringsminister Monica Mæland (H) fredag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NÆRINGSMINISTER: – DNB Luxembourg burde aldri tilbudt kundene å etablere selskaper på Seychellene, konkluderer DNBs styre i brev til næringsminister Monica Mæland (H) fredag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Rapport: DNB brøt retningslinjer i skatteparadis-sak

Det konkluderer advokatfirmaet Hjort i sin rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DNB brøt sine egne etiske retningslinjer i forbindelse med oppretting av selskaper i skatteparadiser, konkluderer advokatfirmaet Hjort i sin rapport.

– DNB Luxembourg burde aldri tilbudt kundene å etablere selskaper på Seychellene, konkluderer DNBs styre i brev til næringsminister Monica Mæland (H) fredag.

Brevet inneholder svar på mange kritiske spørsmål som statsråden stilte banken i kjølvannet av Panama Papers-avsløringene om at DNB gjennom flere år hjalp kunder å sluse penger til skatteparadiset Seychellene.

Næringsminister Monica Mæland (H) sier at hun deler DNB-styrets konklusjon om at banken aldri skulle ha hjulpet kunder med å etablere seg i skatteparadiset Seychellene.

Burde aldri vært etablert

Næringsdepartementet har mottatt brevet og rapporten.

– Det vil ta noe tid å gjennomgå og vurdere dette, sier Mæland i en epost til NTB.

Hun opplyser at hun torsdag kveld hadde et møte med DNBs styreleder Anne Carine Tanum og konsernsjef Rune Bjerke og ble orientert om arbeidet som er gjennomført, funn og konklusjoner.

– Det skriftlige materialet fikk vi fredag, da det ble offentliggjort. DNB skriver i sitt svar at banken ikke skulle bistått kundene med å etablere selskaper på Seychellene, og at tilbudet aldri burde vært etablert. Det er jeg enig i, uttaler Mæland.

Etisk brudd

Ifølge advokatfirmaet Hjort ble retningslinjene brutt på to punkter, opplyser DNB i en pressemelding.

Granskerne peker på at etableringen av tjenestetilbudet ikke ble godkjent etter instruks for nye produkter.

I tillegg mener advokatfirmaet at etikkretningslinjene ikke ble fulgt ved at det ansvarlige forretningsområdet ikke stoppet tjenestetilbudet i påvente av en nærmere omdømmevurdering.

Var lovlig

Etter to styrebehandlinger av rapporten fra Hjort, har DNB-styret trukket sine konklusjoner i brevet til Mæland:

«Styret mener at DNB Luxembourg ikke burde ha bistått kundene med selskapsetableringene på Seychellene. At tjenestetilbudet var lovlig og at andre banker tilbød lignede tjenester, endrer ikke på styrets vurdering av at tilbudene aldri burde vært etablert», heter det blant annet.

42 selskaper

DNB Luxembourg la i årene 2006 til 2008 til rette for at kunder kunne opprette totalt 42 selskaper på skatteparadiset Seychellene. Det skjedde med bistand fra Mossack Fonseca, som er advokatfirmaet som dokumentene senere ble lekket fra.

«32 av disse selskapene var eid av norske kunder, hvorav 21 var bosatt i Norge. Selskapene ble avviklet fra 2008, og det siste selskapet ble avviklet i 2015», skriver DNB-styret til Mæland.

Grunnlag for læring

Styreleder Tanum sier Hjorts gjennomgang har gitt styret full oversikt over saken.

– Styret har vært opptatt av å få best mulig innsikt i hva som har skjedd. Hjort har gjort en grundig jobb og har kommet med sine selvstendige vurderinger av det de har avdekket. Deres gjennomgang i styret har gitt oss en fullstendig oversikt over saken og er et godt grunnlag for læring, sier Tanum i en pressemelding.

Undersøkelsesteamet i Hjort er ledet av advokat Kristin Veierød, og arbeidet har tatt fire måneder. Hjort fikk teknisk bistand til å kopiere DNBs dataservere i Norge og Luxembourg og har gjennomgått et svært omfattende dokumentmateriale. I tillegg har Hjort intervjuet over 30 nåværende og tidligere ansatte i DNB.

(NTB)