Godstog i Norge:

Rapporter avdekker: Store sikkerhetsmangler

Flere godstogselskaper har for dårlige rutiner mot risiko og ulykker, ifølge rapporter. Interessen for å følge reglene er for lav, mener Jernbanetilsynet.

FÅR KRITIKK: Godstogene fra Grenland Rail er blant dem som får kritikk i en ny rapport. Her ved Leirsund i Viken. Foto: Helge Sunde / NTB
FÅR KRITIKK: Godstogene fra Grenland Rail er blant dem som får kritikk i en ny rapport. Her ved Leirsund i Viken. Foto: Helge Sunde / NTB Vis mer
Publisert

Det svenske selskapet BLS Rail har de siste åra levert tømmer og materialer en rekke steder i Norge.

Godstogene deres har vært i Halden og Elverum, passert Våler, Skien og Drammen - til og med Narvik. Blant annet leverer de tømmer til papirprodusenten Norske Skog.

Samtidig avdekker en rapport fra Statens jernbanetilsyn omfattende mangler i sikkerheten i transporten. Selskapet kunne ikke vise fram noen vurderinger av farer og tiltak for å hindre feil og ulykker, da de ble undersøkt.

De er ikke de eneste i godstog-bransjen som får kritikk.

Både BLS Rail og det norske selskapet Grenland Rail har så «omfattende» sikkerhetsmangler at Jernbanetilsynet varslet videre grep.

Flere andre får i ulik grad kritikk for mangler rundt sikkerheten.

Dårlig skjult hemmelighet

De siste åra har det vært flere avsporinger og uhell med godstog involvert.

Rapportene kom i desember, men har ikke vært videre omtalt. Totalt har ti selskaper tillatelse til å kjøre tog med «farlig gods» på nesten hele det norske jernbanenettet.

- Det er en dårlig skjult hemmelighet at svært få, om noen, faktisk følger regelverket til enhver tid på alle punkter, sier direktør i Jernbanetilsynet Erik Reiersøl-Johnsen til Dagbladet.

- Det trenger ikke være alvorlige ting. Men interessen for faktisk å oppfylle regelverket synes å være lavere enn vi skulle ønske oss, sier Reisersøl-Johnsen videre.

Også svenske Hector Rail får kritikk for mangler i behandlingen av hendelser og i oppfølgingen av risikovurderinger. Mye av rapporten om dem er sladdet og unntatt offentlighet.

Vurderer ikke farer

BLS Rails feil er tilsynelatende blant de mest omfattende. De har over ti avvik fra norske transportforskrifter:

  • Manglende beredskapsøvelser og vurderinger for å hindre feil, farer og ulykker i Norge.
  • Manglende oppfølging av innrapporterte avvik. Selskapet har ikke oversikt over hvilke hendelser som har skjedd i Norge, ifølge tilsynet.
  • Manglende krav til at vedlikehold blir dokumentert når selskapet leier ut utstyr, også i Norge. Det kan ha betydning for sikkerheten, ifølge tilsynet.
  • Manglende dokumentasjon av hvilken kompetanse føreren og mannskapet har.

BLS Rail svarer til Dagbladet at sikkerhet er avgjørende i all aktivitet og at et selskap ikke kan ha lisens uten. De hevder at de følger norske krav til jernbanedrift og har rettet opp i påleggene fra tilsynet, som hadde frist i mars.

- Avvikene som rapporten beskriver, er behandlet i vår organisasjon og nødvendige tiltak iverksatt. Endringer og tiltak er implementert i vårt sikkerhetsstyringssystem, skriver Jørn Lindberget, administrerende direktør i BLS Rail, i en e-post.

Gjentatte feil

I rapporten om Grenland Rail beskrives også manglene som omfattende. De har ikke fulgt opp tidligere risikovurderinger og innrapporterte hendelser systematisk.

De samme feilene er også avdekket tidligere, ifølge Jernbanetilsynet.

Grenland Rail kommenterer ikke rapporten direkte, men peker overfor Dagbladet på at de har rettet opp i avvikene.

Svenske Hector Rail opplyste at de ikke var tilgjengelig for å kommentere saken fredag.

Kun opptatt av å kjøre

Alle disse selskapene er fortsatt på skinnene i Norge. Jernbanetilsynet understreker at der de vurderer det som fare for liv og helse, tas togene av skinnene umiddelbart. Men at godstogselskapene ofte er små og nyetablerte og ikke har sikkerhetsrutinene i orden.

- Mange er bare opptatt av å kjøre tog og tror at når man har kommet seg på skinnene er det helt greit å kjøre så mye de kan. Men de følger ikke opp at krav i regelverket blir ivaretatt, sier direktøren i Jernbanetilsynet.

Tog som frakter mennesker, har ofte avtale med staten og er større selskaper.

Godstog kan man derimot starte med så snart man har det nødvendige sikkerhetssertifikatet, påpeker han.

- Det er ofte små selskaper som vil drive i en nisje. De har gjerne få ressurser på annet enn togfremføring, og da er det mye lettere å havne i situasjon hvor sikkerheten ikke er godt nok prioritert, sier Reiersøl-Johnsen.

Stiller krav

Norske Skog, som har BLS Rail som underlevendør gjennom Nortømmer, skriver at de forventer at leverandørene deres følger norske lover og regler.

- BLS Rail har ikke vært underleverandør til Norske Skog før 1. april, altså etter at anmerkningene ifølge selskapet ble lukket, sier Carsten Dybevig, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norske Skog.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer