Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ungarn

Raser etter Cola-reklame

- Hvis samfunnet i Ungarn aksepterer dette, vil det komme mer.

REKLAME: Denne reklamen har ikke blitt tatt godt i mot av flere i Ungarn. Foto: Bernadett Szabo / Reuters / NTB Scanpix
REKLAME: Denne reklamen har ikke blitt tatt godt i mot av flere i Ungarn. Foto: Bernadett Szabo / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

«Kjærlighet er kjærlighet,» og «null sukker, null fordommer,» er slagordet til en ny Coca-Cola reklame som i disse dager kan bli sett på togstasjoner og bussholdeplasser i Ungarn. Reklamen viser to smilende menn som holder rundt hverandre med ei flaske cola i hånda, og sammenfaller med musikkfestivalen, Sziget, hvor årets tema er«kjærlighetsrevolusjon.»

Til tross for at reklamen portretterer to glade menn, er mange langt fra fornøyde over budskapet, skriver The Independent.

Boldog István, parlamentsmedlem fra Ungarens høyrekonservative parti, oppfordret i helga til boikott av Coca-Colas produkter.

- Inntil Coca-Cola fjerner de provoserende reklameplakatene fra Ungarn, så vil jeg ikke bruke noen av deres produkter. Jeg oppfordrer alle! skriver han på Facebook.



- Vil komme mer

Ifølge CNN har 50 000 signert en nettkampanje som oppfordrer til boikott, og som ber lokale myndigheter bannlyse reklamen.

- Inntil nå har store selskap i Ungarn ikke reklamert åpenlyst med homofilt innhold og meldinger. Hvis samfunnet i Ungarn aksepterer dette, vil det komme mer. Plakater, reklame, filmer, regnbueprodukter og liknende, står det i kampanjen, og advarer samtidig om at dersom denne trenden får fortsette, vil den bli enda vanskeligere å stoppe.

Tomas Dombos, en aktivist for homofiles rettigheter, mener staten er homofobisk, men han anerkjenner samtidig at samfunnet gradvis blir mer aksepterende.

- Jeg føler at de tester folk på dette emnet, sier han til Reuters.

- Hele statens propaganda er bygget på konflikt. De trenger fiender. Etter EU, immigranter, NGOs, til og med hjemløse, trenger de nå LGBTQ-personer. Noen ganger er det vanskelig å avgjøre hvorvidt det å bli sinna for en Cola-reklame er en politisk strategi, eller bare en reell homofobi, fortsetter han.

Støtter de homofile

Det globale drikkevareselskapet lar seg ikke skremme av kritikken.

- Coca-Cola strever etter mangfold, inkludering og likhet i vår virksomhet, og vi støtter disse rettighetene i samfunnet også, skriver en talsperson for selskapet til CNN.

- Som en langvarig støttespiller av LGBTQI-samfunnet, mener vi at alle har rett til å elske den de elsker. Reklamen i Ungarn reflekterer disse verdiene, fortsetter Colas talsperson.

Homofile og lesbiske har ikke lov å gifte seg i Ungarn, selv om registrert partnerskap ble tillatt i 2009.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media