Raser mot Ap

MDGs fungerende leder mener Arbeiderpartiet setter klimapolitikken sin i revers. Han krever mer ambisiøse satsinger for å støtte en Støre-regjering etter valget.

RASER: Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
RASER: Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne helgen vedtar Arbeiderpartiets landsmøte partiets nye partiprogram som Støre og co. skal gå til valg på i september. I programforslaget står også Ap's mål og tiltak på klima og miljø.

Selv beskriver partiet klima og natur som rammen rundt all annen politikk. Fungerende leder i MDG, Arild Hermstad, mener på sin side at forslagene er for svake og vage.

- Aldri i verden om dette programmet vil få oss til klimamålene for 2030, sier han til Dagbladet.

Det er politisk enighet om kutte 55 prosent av utslippene sammenlignet med 1990 innen 2030. Arbeiderpartiet stiller seg bak målet i sitt programforslag.

Dette er MDGs klagepunkter til Ap's miljøpolitikk:

  • Setter ikke ned foten for oljeindustrien
  • Setter ikke inn tiltak for å få ned kjøttbruken
  • Full fart på utbygging av motorveier
  • Ingen konkrete mål på å få ned biltrafikken eller øke kollektivandelen
  • Ingen mål om å øke andelen som går eller sykler

- Slik situasjonen er nå, kreves det langt sterkere tiltak for å redde klimaet. Det som kreves i 2021 er en mye mer ambisøs politikk enn for fire år siden. Derfor er dette programmet dårligere på miljø og klima enn det Ap gikk inn i forrige valgkamp med. Miljøpolitikken deres går i revers, tordner Hermstad.

- Frir til Senterparti-velgere

I sin landsmøtetale torsdag slo partileder Jonas Gahr Støre fast at han foretrekker å lede en regjering med Senterpartiet og SV. Men han kan bli avhengig av enda et parti på venstresiden for å sikre flertall på Stortinget: Enten MDG eller Rødt.

I følge nettstedet Estimite, drevet av statsviteren Jørgen Bølstad, er det nå nesten 77 prosent sjanse for at den gamle rødgrønne koalisjonen får flertall. Langt tryggere er det likevel at den samlede venstresiden får det: drøyt 92 prosent sjanse.

Arild Hermstad mener norsk klimapolitikk er avhengig av at andre tar ansvar.

- Ap er selv pinlig klar over at det er andre partier som må komme med tiltakene som er tilstrekkelige.

Vil ikke ha Tesla-skatt

MDG-toppen mener Arbeiderpartiets er mer opptatt av å hente velgere fra Senterpartiet enn å vedta enn god klimapolitikk.

- Ap sitt partiprogram er utformet for å hente velgere tilbake fra Senterpartiet, sier Hermstad

Han mener Ap-nestleder Bjørnar Skjærans utspill om å verne pumpeprisene er et åpenbart frieri til Senterpartiets velgere. Han reagerer også på Ap-leder Jonas Gahr Støres formuleringer i sin landsmøtettale om at det er er urettferdig at folk må betale mer i bensin, bompenger og ferje.

- Skyter seg selv i foten

- Det er kunnskapsløst når Norges største parti i praksis foreslår å subsidere billig bensin i en tid der vi må halvere utslippene på kort tid.

Hermstad er også misfornøyd med at Ap vil innføre en såkalt Tesla-skatt, en forhøyet moms på de dyreste elbilene. Han mener de begynner i feil ende.

- Vi kan ikke øke avgiftene for elbiler uten å øke avgiftene for fossilbiler mer, sier Hermstad. Det er fortsatt alt for mange fossibiler i Norge. Med dette skyter Ap seg selv i foten. De er selv med på målet om at det ikke skal selges fossilbiler i Norge etter 2025.

MDG-toppen sier har spesielt vondt av ungdommn i AUF, som han mener står på rett side av historien. AUF-leder Astrid Hoem føler ikke noe behov for omtanken.

- Vi er stolte over at vi har dratt Ap langt i klimapolitikken. Programmet legger opp til en mye mer ambisiøs klimapolitikk enn regjeringen.S Samtidig er det viktig at vi har en klimapolitikk som alle kan være med på. Det vil alltid være AUF sin jobb å trekke Ap i en grønnere retning, sier Hoem.

Ap: mest progressive noensinne

Arbeiderpartiets klimapolitiske talsperson Espen Barth Eide svarer på kritikken.

- Det programmet vi er i ferd med å vedta denne helgen, er det mest progressive klimaprogrammet Arbeiderpartiet noen gang har hatt, kontrer Eide.

Han viser selv til målet om å kutte 55 prosent av klimagassutslippene, samtidig som de gradvis vil øke C02-avgiften i Norge.

- Vi er i ferd med å programfeste at videre økonomisk vekst må være grønn, altså at den må finne sted innen rammen av planetens tålegrenser. Dette er en formulering som forplikter og som peker framover mot en ny økonomi, sier Eide.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer