Raser mot DnBs nye «dødsliste»

Norges største bank går med 2,7 milliarder kroner i overskudd. Likevel ønsker DnB-direktør Finn E. Hvistendahl å kvitte seg med 15 bankfilialer og 200- 300 ansatte. - Ledelsen kjører et rått sololøp, refser hovedtillitsvalgt Per Hoffmann i DnB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag møter han Hvistendahl ansikt til ansikt rundt styrebordet på Aker Brygge i Oslo.

Da kommer den gamle «ryddegutten» til å få klar beskjed: De ansatte er kraftig provosert over at direktøren har sagt at DnB ikke lenger skal være landsdekkende.

Styret

Men etter det Dagbladet kjenner til, har Hvistendahl også ertet på seg flere i DnBs styre.

Og det er styret, med Gerhard Heiberg i spissen, som i morgen vil diskutere den mest dramatiske slankingen av landets største bank siden fusjonen med DnC i 1991.

- Hvorfor?

- Vårt store spørsmål til Hvistendahl er: Hvorfor kjører han et så rått løp? Vi ansatte fatter det ikke, sier Hoffmann, som representerer rundt 6000 DnB-ansatte, til Dagbladet.

Hans poeng er at de som jobber i DnB, erkjenner at bankvesenet etter hvert vil bestå av færre mennesker og flere maskiner.

Men å legge ned 15 banker som alle går med overskudd, vil gå ut over én part: mannen i gata. Den alminnelige kunden, som allerede trettes med lange køer og dermed dårlig service i banken.

- Ledelsen tar ut gevinsten før den har investert i ny teknologi, som Internett, telefonbanker og automatbanker. Kundene har ikke vent seg til å bruke disse betalingsmåtene ennå.

Resultatet blir enda lengre køer og enda dårligere kundeservice. Jeg frykter at kundene vil gå over til våre konkurrenter, sier Hoffmann.

Klasseskille

Den hovedtillitsvalgte legger ikke skjul på at bankene nå legger opp til et klasseskille blant bankkundene:

- De viktigste store kundene vil fortsatt få spesialservice, mens de vanlige kundene, som i dag står i lange køer, får det verre. Det er ikke riktig at de skal lide mer nå.

Hoffmann og de ansatte er villige til å redusere antall ansatte på sikt, men nekter å gå med på nedleggelser. De vil trolig ramme distriktene hardest.

- I tettstedene skal vi greie omstillingen. Men for en distriktsansatt med familie på fem er det ikke lett å flytte 15 mil.

- Har ledelsen i DnB sett seg blind på kombinasjonen av teknologi og sparing?

Maskiner billigere

- Ja, mange blir veldig fenget av den nye teknologien. De ser at maskiner er billigere enn mennesker. Det virker som alle bankene løper etter hverandre her. Men vi har fortsatt tro på mennesket i banken. Du får ingen personlige råd av en automat, og rådgivning er noe vi må satse på i framtida. Jeg ville hvertfall ikke gått og snakket med en automat. Det har noe med tillit å gjøre.

Lobbyvirksomhet

Etter det Dagbladet kjenner til, er de ni styremedlemmene i DnB blitt utsatt for heftig lobbyvirksomhet fra de ansattes representanter siden januar i år. Da ble Hvistendahls «dødsplaner» kjent internt.

- Jeg venter med å uttale meg til etter styremøtet, sa styreformann Gerhard Heiberg til Dagbladet i går kveld.

I morgen skal kuttforslagene diskuteres - for deretter å behandles i DnBs representantskap i april.