I et fersk forslag vil Venstre forby foreldre å publisere personopplysninger om barn for kommersielle formål.
Forslaget gjelder også bilder av barn.
- En konkret følge vil være at influensere ikke lenger kan bruke hverdagsbilder av barna til å reklamere for produkter i sine sosiale mediekanaler, sier leder av familie- og kulturkomitéen på Stortinget, Grunde Almeland (V) til Dagbladet.
Influenser Julianne Nygård, for mange kjent som Pilotfrue, rister på hodet over forslaget.

- Vedum har låst seg inne
- Rett til privatliv
Almeland har fremmet forslaget sammen med partikollegene Abid Raja og Ingvild Wetrhus Thorsvik.
Almeland forklarer selv at det handler om et forbud mot å tjene penger på barna sine i sosiale medier.

- Barn har rett til privatliv, men foreldre tolker dette forskjellig. I motsetning til oss voksne har de verken tilgang til de fleste av kanalene hvor informasjonen om dem deles, eller mulighet til å si ifra. Det finnes strenge regler for hvordan vi behandler barn som tar lett arbeid i reklame eller kulturarbeid. Men influenserarbeidet de gjør, er uregulert. Jeg tror mange foreldre utnytter barna sine nokså ubevisst. Grensene mellom scene og privatliv viskes helt bort, sier Almeland.
Han understreker at det ikke skal være noe forbud mot å avbilde barna sine i sosiale medier overhodet, men at det handler om kommersiell bruk.

Snur etter kritikken
- De fleste foreldre er stolte av barna sine og synes de er det flotteste i verden. Derfor legger vi noen ganger ut bilder eller video av dem på sosiale medier, slik at vi kan vise dem fram til familie, venner – og av og til verden. Selvfølgelig skal vi ikke forby å dele et bilde med tante Dagny, men Venstre vil ha tydelige regler for hvor grensene går før barnas grunnleggende rettigheter brytes, sier Almeland.

- Begraver meg i ensomheten
Vil ha unntak
Venstre-politikeren understreker også at må gjøres avgrensninger i et eventuelt forbud, slik at barn fortsatt for eksempel kan være en del av reklamefilmer.
Hvis forslaget får flertall på Stortinget, er det opp til regjeringen å utarbeide en presis lovtekst.
Almeland anerkjenner at «søte barn selger», men mener det ikke er etisk forsvarlig når hverdagslivet med barn blir en del av en markedsføringskampanje.

Misnøye på Stortinget: - Forstår
- Selv om barnet samtykker til at bildene tas, vil det ikke ha kontroll over hvor eller hvordan de deles og brukes videre. Det blir offer for omfattende og langvarig eksponering av livet sitt – et liv de selv skal ha fred og ro til å forme. Når eksponeringen hele tiden er motivert av penger, vil det også gjøre relasjonen mellom forelder og barn usunn, sier lederen for familie- og kulturkomiteen på Stortinget.
- Typisk norsk
Flere influensere har fått kritikk for å bruke egne barn til å selge produkter i sosiale medier. Blant dem er Julianne Nygård, også kjent som «Pilotfrue».

Hun reagerer sterkt på forslaget fra Venstre og mener det vil ødelegge for hennes og andres virksomhet.
- Jeg tenker at dette er typisk norsk og hodeløst forslag med tanke på alle gründerne her i landet som driver med klær, utstyr og leker til barn, sier Nygård til Dagbladet.
I november la Nygård selv et bilde med sine to barn og reklame for en egen julepysj. Dette er et innlegg som trolig ikke ville vært tillatt med Venstres forslag.

Få siste nytt!
Last ned APPEN her!