Raser mot «mommy makeover»

En annonse for plastisk kirurgi, rettet mot mødre, får stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde til å reagere. - Et kynisk, kalkulert budskap, mener Høyre-politikeren. Selskapet bak annonsen sier det har skjedd en feil.

TAR KAMPEN: Stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde går hardt ut mot markedsføring for plastikkirurgi rettet mot småbarnsmødre. Foto: NTB
TAR KAMPEN: Stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde går hardt ut mot markedsføring for plastikkirurgi rettet mot småbarnsmødre. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Stortingsrepresentant for Høyre og småbarnsmor Mathilde Tybring-Gjedde, går hardt ut mot en klinikk i Oslo som tilbyr plastikkirurgi, etter at hun fikk en annonse for en såkalt «mommy makeover» opp på sosiale medier.

Hun mener presset mot nybakte mødre allerede er stort nok, og går ut mot det hun mener er ren kynisme.

- Da jeg så annonsen ble jeg ganske forbanna, forteller Tybring-Gjedde til Dagbladet.

Høyre-politikeren forteller at hun valgte å gå ut mot annonsen, da det ifølge henne allerede er mange som føler på et stort press om å komme tilbake til kroppen de hadde før de fødte.

- Det er et kynisk, kalkulert budskap for å presse kvinner som er i en sårbar situasjon. Jeg fødte selv for et år siden, og kjenner mange kvinner som nylig har født. Jeg merket derfor at budskapet provoserte meg mer enn ellers.

ANNONSE: I annonsen reklamerer klinikken for fettsuging, brystløft og brystforstørrelse til mødre. Skjermdump: Instagram
ANNONSE: I annonsen reklamerer klinikken for fettsuging, brystløft og brystforstørrelse til mødre. Skjermdump: Instagram Vis mer

Tybring-Gjedde mener det er ekstra provoserende at annonsen starter med «❤️ Alle Norges mødre ❤️».

- Nærmest for å framstille tilbudet som en gavepakke til norske kvinner. Det er det åpenbart ikke, sier hun.

- En feil

Det er Ullevaal Plastikkirurgi som står som avsender i annonsen på Instagram.

- Klinikken har ikke vært kjent med annonsen, som ble publisert ved en feil av markedsføringsfirmaet, sier advokat Sajid Iqbal, som representerer klinikken, til Dagbladet.

Sistnevnte fjernet raskt annonsen etter at de ble kjent med denne og har beklaget feilen ovenfor klinikken, sier han videre.

- Det er viktig å påpeke at klinikken ikke støtter eller ønsker denne typen markedsføring.

Selskapet som jobber med markedsføring for klinikken, svenske Wise Media, sier annonsen ble publisert ved en feil, og at Ullevaal Plastikkirurgi ikke tilbyr denne behandlingen.

- Dette skjedde på grunn av en ærlig feil fra vår side. Vi blandet to ulike annonsekontoer med hverandre, skriver administrerende direktør Christian Elkhoury i Wise Media til Dagbladet.

Les hele hans svar lenger ned i saken.

NYTT VALGMØTE: USAs president, Donald Trump, holdt tirsdag et nytt valgmøte i Pennsylvania og angrep sin demokratiske motkandidat, Joe Biden. Foto: Jeff Swensen/Getty Images/AFP. Video: AP Vis mer

- Veldig kritikkverdig

Tybring-Gjedde påpeker at kritikken hennes ikke handler om det enkelte selskapet, og at kritikken sikkert er ubehagelig for dem det gjelder, men at det ikke endrer det faktum om at dette er annonser som lages og målrettes mot de som har født.

- Og algoritmene kan være svært kyniske. Midt mellom bilder av babyer, dukker det opp annonser for å bli kvitt mammakroppen. Jeg reagerer på det, og vil rope høyt at det ikke er akseptabelt.

SMÅBARNSMOR: Mathilde Tybring-Gjedde, som selv er småbarnsmor, ble kraftig provosert over reklamen som dukket opp på Instagram. Skjermdump: Instagram
SMÅBARNSMOR: Mathilde Tybring-Gjedde, som selv er småbarnsmor, ble kraftig provosert over reklamen som dukket opp på Instagram. Skjermdump: Instagram Vis mer

- Jeg er i målgruppa selv, og kjenner mange som er det. Jeg syns det er veldig kritikkverdig måte å få folk til å ta operasjoner på.

Også influenser og ettbarnsmor Kristin Gjelsvik har latt seg provosere over reklamen.

Til God Kveld Norge, som først omtalte saken, forteller influenseren at hun fikk sjokk da hun så annonsen og klassifiserer den som «noe av det mest hårreisende jeg har sett».

FIKK SJOKK: Influenser Kristin Gjelsvik. Foto: Jørn H.Moen / Dagbladet
FIKK SJOKK: Influenser Kristin Gjelsvik. Foto: Jørn H.Moen / Dagbladet Vis mer

Mathilde Tybring-Gjedde sier at det å komme seg gjennom barseltida er tøft fra før av, og at det derfor er unødvendig med kynisk markedsføring som skal få kvinner til å legge seg under kniven.

- Jeg har ingenting imot at noen kvinner ønsker den type behandling og inngrep, men jeg reagerer på disse målretta kampanjene som skal nå ut til nybakte mødre, og som appellerer til en usikkerhet som mange kvinner som akkurat har født føler på.

Tybring-Gjedde peker på at det allerede er for mye press og forventninger mot nybakte mødre, om at de skal komme tilbake i samme olabukse noen måneder etter at de har født.

- Det er en helt ekstrem omveltning kroppen går gjennom. Det at man har strekkmerker og ikke passer i samme bukser og har mammakroppen, det er en naturlig endring når man har født. Det er tøft for mange.

- Helt ærlig feil

Christian Elkhoury i Wise Media sier til Dagbladet at det som gjorde at annonsen ble publisert, skyldes en ansatt som blandet sammen to ulike annonsetekster på ulike annonsekontoer som skulle til en svensk klinikk.

- Vi har en plattform med «templates» (maler jour.anm. .) med hundrevis av ulike behandlinger med tusenvis av ulike kampanjer og annonsetekster. Når vi har nye ansatte som trenger støtte og hjelp med annonsetekster, så kopierer vi dem fra «template» og legger inn på annonsekontoen.

Wise Media samarbeider blant annet med klinikker i Sverige, Norge, Danmark, Storbritannia og Tyrkia, og derfor er kampanjene på ulike språk, forklarer han.

- Så det som har skjedd er en helt ærlig feil fra vår side, der en av de ansatte ved en feil blandet sammen tekstene hos feil klinikk. Feilen ble oppdaget veldig fort og ble fjernet med en gang, sier Elkhoury.