Raser mot NRK-sketsj

Muhammed-vitser har fått Al-Arabiyas internett-lesere til å reagere mot NRK.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Hittil har den norske regjering unnskyldt seg med at det bare er den lille avisa Magazinet som har karikerert muslimenes profet Muhammed. Nå trekkes også statseide NRK inn i konflikten.

Forrige lørdag tok satireprogrammet «Hallo i uken» på NRK P2 for seg muhammed- konflikten  Her møtte lytterne blant annet en bonde som hadde fått seg en kjælegris med navnet «Muhammed.»

På nettstedet til TV-kanalen Al-Arabiya lå det torsdag en artikkel som omtaler innslaget.

Saken lå øverst på nettssiden, og var «mest lest» og «mest tipset» torsdag ettermiddag. Minst 300 lesere hadde kommentert artikkelen torsdag ettermiddag «Vi som muslimer aksepterer ikke dette. Vi vil forsvare vår profet, og vil ikke akseptere at vår religion blir angrepet», skrev en av dem, i følge TV2 Nettavisen. Al-Arabiyas TV-sendinger når 200 millioner seere over hele verden.

Er en misforståelse

«Ja, nå sendte vi nettopp et dristig innslag om grisen Muhammed. Vi sendte det for å vise at vi ikke lar oss skremme til taushet», sa Are Kalvø i innslaget som nå har fått internasjonal oppmerksomhet. Bildeforbudet innenfor islam ble også omtalt som en «såpass teit regel».

Programdirektør i NRK Vidar Nordli-Mathisen forsvarer NRK-innslaget.

- NRK oppfatter ikke at det omtalte innslaget er krenkende. Jeg håper i det lengste at dette beror på en misforståelse av hva som har blitt formidlet i programmet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FÅR KRITIKK: F.v Espen Beranek Holm, Else Michelet og Are Kalvø i «Hallo i uken» Foto: Scanpix
FÅR KRITIKK: F.v Espen Beranek Holm, Else Michelet og Are Kalvø i «Hallo i uken» Foto: Scanpix Vis mer

Misforståelsen mener han har rot i Dagbladet.nos presentasjon av saken mandag 6. februar.

- Jeg er ikke fornøyd med hvordan Db.no presenterte saken. Det virket som Are Kalvø uttalte seg redaksjonelt i etterkant av sendingen og ikke, som riktig var, at kommentarene var en del av programmet. Are Kalvø ville aldri uttalt seg slik som redaktør eller som privatperson.

Vil dere ta kontakt med Al- Arabyia?

- Vi får se hva vi kan gjøre. Foreløpig har jeg hatt kontakt med Basim Ghozlan i Det islamske forbundet. Han reagerte etter å lest dagbladet.nos omtale av saken og sendte oss et klagebrev. Vår jobb blir nå å sørge for at det blir korrekt det som står om oss. Ingen muslimer reagerte før media begynte å skrive om hva vi snakket om, sier Nordli-Mathisen.

NRK ble først klar over at muslimer følte seg krenket av «Hallo i Uken», etter at Basim Ghozlan, forstander i Det islamske forbundet, sendte NRK et brev.

- Dette frustrerer mange muslimer. Vi jobber for å roe ned situasjonen, men slike ting bidrar til å gjøre den mer komplisert, sier Ghozlan TV 2 Nettavisen.

-Unødvendig og farlig

Det er ikke bare muslimer som har reagert på NRK-programmet. Arnstein Øverkil, leder av TIPH-styrken som ble angrepet på Hebron denne uka, er også opprørt.

I et debattinnlegg i Dagbladet i går, skriver han blant annet at «Det er overraskende å se hvordan en av NRKs redaktører har tillatt å fortsette dette unødvendige og farlige harselasen i «Hallo i uken». Videre skriver han at «Vi som norske arbeidere i Midtøsten har måttet igangsette en enorm brannslokkingsaksjon for å forsøke å gjenopprette Norges rykte blant helt vanlige mennesker, som for øvrig ikke ser noen som helst rød linje mellom kampen for ytringsfrihet og krenkelse av deres Profet.»

- Såvidt jeg vet har ennå ikke Øverkil hørt hele programmet, dermed blir det vanskelig å diskutere dette med ham, sier program-direktør Nordli-Mathisen til Dagbladet.no.