Raser mot saltbruken: - Helt katastrofe

To folkekjære meteorologer går hardt ut mot saltingen av veier og fortau.

OPPGITT: Eli Kari Gjengedal er ikke fornøyd med fylkeskommunens saltejobb. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
OPPGITT: Eli Kari Gjengedal er ikke fornøyd med fylkeskommunens saltejobb. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det irriterer meg noe grenseløst med den saltingen, sier Eli Kari Gjengedal, kjent som blant annet værpresentatør på TV 2.

Hun understreker at hun uttaler seg med bakgrunn i sin opplevelse som privatperson om bruken av veisalt.

Gjengedal er bosatt i Bergen, der det i midten av desember kom et kraftig snøfall. Da hentet fylkeskommunen fram saltemaskinene.

Saltingen av byens fortauer får strykkarakter av Gjengedal:

- Hva er galt med god gammeldags brøyting eller snørydding av fortau? Vi vasset rundt i saltet snø. Det gjør det bare mye verre; det blir sleipere og vanskeligere å gå, nesten som på en sandstrand, sier hun til Dagbladet og tilføyer:

- Det var rett og slett helt katastrofe.

LAVET NED: Snøen lå tett i bergensområdet i midten av desember. Her på E39 ved Fjøsangerveien. Foto: Statens vegvesen webkamera / NTB
LAVET NED: Snøen lå tett i bergensområdet i midten av desember. Her på E39 ved Fjøsangerveien. Foto: Statens vegvesen webkamera / NTB Vis mer

- Ødelagt

Statsmeteorolog John Smits gikk tidligere denne uka ut i Varingen og slaktet saltbruken på Romerike i Viken fylke. Han får full støtte fra Gjengedal:

- I gangen min nå er det helt hvitt av salt. Flekkene er overalt på gulvet, skoene blir ødelagte, sier hun oppgitt.

For å ha trygge fortau langs fylkesvei fjerner vi snøen mekanisk og så blir det salta, ellers blir det glatt, sier avdelingsdirektør for infrastruktur og vei i Vestland fylkeskommune, Dina Lefdal.

- Det er våre retningslinjer. Mange fortau i Bergen er det kommunen eller huseiere som har ansvar for, og de kan vi ikke svare for.

Avdelingsdirektøren sier de ser på slike dager, der det snør så tett som det gjorde i Bergen, at det kan bli melaktig; at saltet blander seg med ny snø før de får brøytet på nytt.

- Det er nesten ikke til å unngå på slike dager. Men det blir glatt og kan bli farlige situasjoner om vi ikke slater. Vi må vurdere behovet og tiltakene for hver situasjon, og prøver å gjøre det så trygt som mulig for fotgjengerene gjennom vinteren, sier Lefdal videre.

Dagbladet har gitt kommunen anledning til å svare på kritikken, men har foreløpig ikke fått svar.

«Danske tilstander»

«Nå er det blitt danske tilstander på Romerike», skrev statsmeteorolog John Smits i et kommentarfelt under en nyhetsartikkel på Facebook, ifølge Varingen.

Artikkelen var signert Romerikes Blad, og handlet om krevende kjøreforhold som følge av glatte veier på Romerike forrige helg.

«Feil og unødvendig bruk av salt gjør dessverre kjøreforholdene vanskeligere enn de trenger å være med det været vi har hatt siste uka og i dag. Etter noe kjøring rundt omkring i dag virker det også som noen fortsatt kjører på sommerdekk», skrev Smiths videre.

SALTEMASKIN: Slik ser det ut når veisaltet strøs i gatene. Illustrasjonsfoto fra Filipstadkaia i Oslo, tatt i 2019. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SALTEMASKIN: Slik ser det ut når veisaltet strøs i gatene. Illustrasjonsfoto fra Filipstadkaia i Oslo, tatt i 2019. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Maler seg inn i et hjørne

Overfor Varingen påpeker meteorologen at han uttalte seg som privatperson.

Han mener altså at vær- og føreforholdene forrige helg var et eksempel på når veisalt fungerer mot sin hensikt.

- Når det er kaldt og bar asfalt binder salt fuktighet som fryser på asfalten. Det må saltes igjen og igjen hele tida. Man maler seg inn i et hjørne. Og salter man i tørr snø i kaldt vær klarer ikke saltet å smelte snøen. Det blir i stedet en halvtørr melisaktig blanding som klistrer seg på dekkene i stedet for å gi bedre veigrep, forklarer Smits til avisa.

STATSMETEOROLOG: John Smits jobber i Meteorologisk institutt på Blindern i Oslo, men har uttalt seg som privatperson om salting av veier. Foto: Tore Meek / NTB
STATSMETEOROLOG: John Smits jobber i Meteorologisk institutt på Blindern i Oslo, men har uttalt seg som privatperson om salting av veier. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer

Byggeleder Halvard H. Nyland i drift- og vedlikeholdsavdelingen i Viken fylkeskommune viser overfor Varingen til at de benytter saltinstruksen fra Statens vegvesen.

- Vårt mål er i all hovedsak å fjerne snøen mekanisk, hvor salt benyttes som et hjelpemiddel. Det er derfor viktig å presisere at salt ikke benyttes for å smelte snø, såkalt kjemisk brøyting. Viken fylkeskommune etterstreber å benytte så lite salt som mulig for å opprettholde gode, framkommelige og trafikksikre veier, forklarer han blant annet til avisa.

GLATTE VEIER: Våt snø gjorde kjøreforholdene svært krevende for bilister på hovedveiene inn og ut av Oslo 2. juledag. Video: Øystein Sæthre Vis mer

Statens vegvesen: «Ikke riktig»

Statens vegvesen avviser selv på sine hjemmesider at salting medfører en kuldeblanding som gir glatt vei:

«Temperaturen senkes når vi bruker salt til å fjerne is, men det er ikke riktig at denne prosessen i seg selv fører til spontan gjenfrysing og glatt vei», skriver de blant annet.

Vegvesenet forklarer deretter at smelteprosessen aldri vil gå under det som blir endelig frysepunktet til saltløsningen.

«Saltløsningen er da fortsatt flytende og gir i seg selv ikke glatt veibane», skriver de.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer