Raser mot sex-melk

Halvnakne kvinner økte melkesalget over all forventning. Til rasende kritikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En ny annonsekampanje fra den danske melkeprodusenten Arla Foods skaper debatt i Danmark. I fjernsynsreklamen for produktet Arla Mini, løper tre svært lettkledde kvinner med Vanilje, Naturel og Kakao på brystet. En guttegjeng sitter i sofaen og ser filmen. Så sier den ene:

- Naturlig, yeah right. Hvorfor har de så den lille outfit på.

Deretter spoles filmen tilbake og den samme scenen vises en gang til. Denne gangen er de tre jentene helt nakne, til jubel fra guttegjengen.

Vrede rettes også mot annonser der svette piker med utfordrende klær forsøker å dytte i gang en bil.

Salget av melkeproduktet har gått over all forventning etter at reklamekampanjen ble kjørt i Danmark.

Raser mot sexisme

Styremedlem Katarina Schelin i likestillingsorganisasjonen Kvinneligt Selskab raser mot annonsen:

- De står jo bokstavelig talt og tilbyr seg til leseren. I Danmark er grensene nå sklidd ut fullstendig, sier hun til Berlingske Tidenene.

Organisasjonen har bedt forbrukerombudsmannen gjennomgå reklamene og kommer også til å sette opp et nettsted der folk kan si sin mening om Arlas reklame. I tillegg blir det satt i gang aksjoner der det vil bli klistret opp klistremerker i butikkene om boikott av Arla.

Foreningen Pornofritt Miljø tar også sterkt avstand fra reklamen:

- Vi tager skarpt afstand fra det halvpornografiske reklamefremstøtet. Inspirasjonen er uten tvil hentet fra pornofiseringen av samfunnet, hvor kvinner reduseres til lystne og våte sexkyllinger, skriver foreningen i en pressemelding ifølge TV2 Danmark.

Selger som aldri før

Arla opplyser på sine hjemmesider at salget av Arla Mini går over all forventning. Mange butikker er helt utsolgt for melkedrikken. Etterspørselen har vært større en de hadde trodd. De hevder de har fått både positive og negative reaksjoner fra forbrukerne. Mange av de negative reaksjonene har visstnok kommet fra Sverige der Arla er store på melk.

Selskapet hevder annonsen ikke er kjønnsdiskriminerende:

- Målgruppen er unge menn, men kampanjen er bestemt ikke kvinneundertrykkende. Vi går til streken, men med et ironisk glimt i øyet, sier produksjef Karsten Jeppesen til Danmarks Radio.

MELKEPIKER: Slik fristes danskene til å kjøpe melk. Kanskje ikke så lett å se at dette er reklame for melk?
FOR ENHVER SAK: Tre piker og tre melkesmaker. Danske kvinneaktivister raser over markedsføringen.
<B>MYE HUD:</B> Mye hud og lite melk på annonsene for melkeproduktet Arla Mini.