FÅR REFS: Stormberg-gründer Steinar J. Olsen i Stormberg har møtt mye motstand etter at han annonserte samarbeidet med naturvernorganisasjonen WWF Verdens naturfond. Selv mener han det er viktig at næringslivet støtter opp om det de tror på. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
FÅR REFS: Stormberg-gründer Steinar J. Olsen i Stormberg har møtt mye motstand etter at han annonserte samarbeidet med naturvernorganisasjonen WWF Verdens naturfond. Selv mener han det er viktig at næringslivet støtter opp om det de tror på. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

Raser mot Stormbergs WWF-samarbeid: «Klærne deres brenner med nok tennvæske»

Ulvemotstandere rasende på klesprodusenten Stormberg i sosiale medier.

(Dagbladet): Friluftsgiganten Stormberg har de siste åra gjort seg bemerket med tiltak som å ansette flyktninger, tidligere narkomane og innsatte.

Seinest i fjor kom de også med oppfordring om at personer som hadde gått i nazimarsj i Kristiansand, var velkommen til å jobbe hos dem.

Men selv om tiltakene tidligere har engasjert, er det neppe noen av dem som har provosert så mye som nyttårsløftet selskapet kom med på nyttårsaften.

Ber om boikott

Da publiserte selskapet nyheten om partnerskapet med WWF Norge samt en video der Olsen intervjuer avtroppende WWF-leder Nina Jensen om hvor viktig det er å ta vare på truede dyrearter, skriver Dagens Næringsliv.

I kommentarfeltet på videoen, som i skrivende stund har 150 000 medlemmer, raser imidlertid flere. De fleste av dem som reagerer er jegere og ulvemotstandere, og er spesielt forbanna over samarbeidet fordi WWF saksøkte staten for å få stanset ulvejakta.

Flere kaller organisasjonen for miljøvernterrorister og er åpenbart sterkt uenig i spesielt rovdyrpolitikken.

«Da var det slutt på Stormberg-produkter her i huset. Ønsker dere en heidundrende konkurs i 2018».

- Brenner med nok tennvæske

Flere sier de vil boikotte turprodusenten og truer med å kaste og brenne Stormberg-klærne sine. Samtidig er et flertall i kommentarfeltet på Stormberg og gründeren Steinar J. Olsens Facebook-side positive til tiltaket, og sier de nå vil støtte selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En mann, som er en aktiv jeger, la på nyttårsaften ut et bilde av en brann i en tønne:

«Godt nytt WWF-år, klærne deres brenner med nok tennvæske», skriver mannen.

BÅLBILDE: Flere truet med å brenne Stormberg-klærne sine, mens en person la ut dette bildet i kommentarfeltet.
BÅLBILDE: Flere truet med å brenne Stormberg-klærne sine, mens en person la ut dette bildet i kommentarfeltet. Vis mer

Dagbladet har tirsdag kveld ikke fått kontakt med mannen, men har snakket med andre som også truet med å brenne klærne. Disse forteller til Dagbladet at de har kastet dem.

«Da er Stormberg historie i min garderobe. De jeg har blir brent på bålet.»

«Da er mail sendt og mitt kundeforhold med Stormberg bes avsluttet. Har handlet mye fra Stormberg, men samarbeid med en organisasjon som har som mål å utradere norsk utmarksnæring gjorde det enkelt.», skriver en bruker, ifølge DN.

Overrasket

Stormberg er Norges største turtøyprodusent målt i antall solgte plagg årlig; rundt tre millioner.

Steinar J. Olsen (47) fra Kristiansand eier selskapet, og sier til Dagbladet at han er svært overrasket over engasjementet.

- Jeg trodde naturmangfold var en sak de fleste kunne være enig i og at dette var uproblematisk. De fleste applauderer vårt engasjement for dyr og planter som står i fare for å forsvinne, men det er helt klart noen som synes dette blir veldig galt, dessverre, sier han.

Etter diskusjonen har Olsen framholdt at de har valgt å engasjere seg spesielt for den utrydningstruede uglearten hubroen. Likevel stopper ikke det motstanden fra ulvemotstandere.

I tillegg annonserte Olsen at de neste år vil doble pengestøtten, mye på grunn av det negative engasjementet.

- WWF og andre miljøorganisasjoner står opp for truede arter og biologisk mangfold. Det er vanskelig å forstå de sterke reaksjonene fra enkelte på vårt engasjement. Det er ekstra viktig at vi i næringslivet fremmer bærekraftig utvikling i Norge. Selv om vi mister noen kunder, er det viktig næringslivet støtter opp, sier han.

- Vi ønsker å stå for det vi mener, så får vi heller dessverre oppleve å miste noen av våre kunder, sier han.