Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Raser mot taxiselskap: - Bedrageri

Oslo Taxi beklager etter at Aud Aagaard (89) ble bedt om å betale ventepenger til sjåføren i kontanter.

BETALTE: Aud Aagaard betalte sjåføren 150 kroner i ventepenger. Nå er pengene tilbakebetalt. Foto: Privat
BETALTE: Aud Aagaard betalte sjåføren 150 kroner i ventepenger. Nå er pengene tilbakebetalt. Foto: Privat Vis mer

89 år gamle Aud Aagaard forteller at hun ble bedt om å betale taxisjåføren 500 kroner i kontanter i ventepenger da hun skulle kjøres fra tannlegen på Søndre Nordstrand i Oslo til Kantarellen bo- og rehabiliteringssenter i september i fjor.

Aagard hadde ikke 500 kroner i kontanter, og skal dermed ha spurt om ikke prisen kunne legges til på taksameteret. Ifølge henne var ikke dette aktuelt for sjåføren.

89-åringen betalte dermed taxisjåføren de 150 kronene hun hadde i kontanter.

- Jeg opplevde at han ble sint fordi jeg hadde brukt for lang tid, og så ble jeg bedt om å betale. Det var ikke særlig morsomt og jeg ble helt paff. Jeg er pensjonist og ble ganske fortvilet, sier Aagaard til Dagbladet.

Hun er preget av hendelsen, og ønsker ikke å ha et nærbilde av ansiktet sitt i avisa.

- Bedrageri

Hennes datter, Birgitte Thorsen, har i ettertid vært i kontakt med Oslo Taxi. Thorsen forteller Dagbladet at hun har snakket med flere brukere av TT-kort som har fortalt lignende historier.

TT-kort er et tilbud for personer som på grunn av nedsatt funksjonsevne eller sykdom ikke kan bruke kollektivtransport. Kortet brukes da som betaling for drosjetjenester.

- Dette er utnytting av eldre og vi vurderer å politianmelde. Dette er bedrageri mot de svakeste i samfunnet. Mamma ble veldig skremt av dette, sier hun.

Thorsen påpeker at det er veldig spesielt å be om ventepenger som bare kan betales kontant, og at det da uansett ikke skulle vært betalt når ventetiden bare er på noen minutter.

- Mamma følte seg utrygg og ble redd. Derfor ga hun ham penger, sier dattera.

DRØY KJØRING: Drosjebilen fra Norgestaxi velger en livsvfarlig løsning for å skifte fil før avkjørselen. Hendelsen skjedde på natta i Operatunnelen i Oslo og ble fanget opp av en vogntogsjåfør. Video: Privat Vis mer

- Beklager

Kommunikasjonsrådgiver Tone Tufte i Oslo Taxi forklarer at av de 150 kronene Aaagard betalte, inngikk 58 kroner i egenandelen hun uansett skulle betale for turen, og at disse ble registrert på riktig måte. Oslo Taxi har tilbakebetalt de 150 kronene.

- Vi beklager på det sterkeste at en av våre TT-kunder hadde en slik opplevelse i en av våre biler. Dette er totalt uakseptabelt, sier hun.

BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver Tone Tufte beklager hendelsen. Foto: Oslo Taxi
BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver Tone Tufte beklager hendelsen. Foto: Oslo Taxi Vis mer

Oslo Taxi har selv oppfordret kunden til å politianmelde forholdet, og selskapets prosedyrer tilsier at de også melder dette videre til politiet.

- Er dette svindel, slik Birgitte Thorsen hevder?

- Turdata viser at sjåføren ventet lenger enn han er pålagt å vente på en TT-bruker. Sjåføren hadde derfor i prinsippet rett til å ta betalt for ventetiden, selv om det ikke er god kundeservice fra sjåføren å be kunden om å betale for venting i denne situasjonen, der det er tannlegekontoret som har bestilt bilen for tidlig. Hvis det stemmer at han har bedt om 500 kroner i betaling for venting er dette overhode ikke i samsvar med våre takster, og kan regnes som svindel.

Tufte forteller at hun er kjent med at Thorsen har opplyst at det har vært andre som har opplevd lignende, men at de selv ikke har indikasjoner på at dette er et utbredt problem. Oslo Taxi har oppfordret andre som har opplevd noe lignende om å ta kontakt, men har foreløpig ikke hørt noe.

- Skulle registreres

Tufte forklarer at sjåføren fikk en bestilling av en TT-tur fra et tannlegekontor, men at sjåføren hevder han fikk beskjed om at kunden ikke ville være ferdig med tannlegetimen før minimum ti minutter senere.

- Vår avtale med Oslo kommune tilsier at kunden skal være klar når bilen kommer, og at bilen kjører uten kunden etter å ha ventet fem minutter. Ventetid utover dette skal i prinsippet betales av kunden, sier Tufte.

Hun understreker uansett følgende:

- Sjåføren burde ha avsluttet turen og bedt om å få betalt for oppmøtet, og bedt dem bestille en ny bil når kunden var klar. Et annet alternativ hadde vært å gi beskjed på forhånd om at han kunne vente, men at kunden da måtte betale selv for ventetiden. Ventetiden og betalingen for denne skulle selvfølgelig i så fall ha blitt registrert i taksameteret.