MYSTISKE BILSKILT: Noe som tilsynelatende er en vanlig reklamefilm for et supermarked, har fått kritikk for å vise frem nynazist-symbolikk. Video: Edeka Vis mer

Raser mot tysk super­marked på grunn 
av denne julereklamen

Hevder den er full av Hitler- og nazisymbolikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi synes det er synd at et feil inntrykk blir gitt her. Dette var på ingen måte meningen, sier en talsperson for Edeka uttalt til tyske medier.

Tysklands største matbutikk-kjede, Edeka, blir kritisert for tv-reklamen i videoen over.

Bilskiltene viser tall-og bokstavkombinasjoner hyppig brukt av nynazister.

En av bilene, en Volvo, har et bilskilt med kombinasjonen «MU SS 420». «SS» er forbudt på tyske bilskilt, fordi det er synonymt med Schutzstaffel, som står for nazistenes paramilitære organisasjon, og som var Det tredje rikes militær- og ordensvesen.

Nummeret 420 er en kjent forkortelse for Adolf Hitlers bursdag, 20. april.

HITLER ER TILBAKE: I den tyske satirefilmen «Han er tilbake» våkner Adolf Hitler opp fra koma etter 70 år. Video: KinoCheck Vis mer

En annen bil i reklamen har nummerskiltet «SO LL 3849». 84 er en forkortelse for den 8. og 4. bokstaven i alfabetet, og H og D, og kan stå for «Heil Deutschland».

Sifrene 3 og 9, når de står sammen som 39, skal symbolisere antisemittisme.

Det skriver avisa The Guardian.

- Synd

Hamburg-baserte Edeka sier at nummerskiltene i videoen ble funnet opp, og at nazi-symbolikken man kan lese ut fra dem ikke var meningen.

- Nummerskiltet «MU SS» er et oppdiktet bilskilt, har en talsperson for Edeka uttalt.

De sier at «MU SS» på det første bilskiltet skulle stå for «muss» («må»), som er et av hovedpoengene i reklamefilmen.

Videoen viser en stresset familie som prøver å forberede seg til jul, og reklamens budskap er å vise kundene at de kan spare tid ved å handle maten sin på Edeka.

Økning hos ekstremister

Tyske bileiere har stor frihet til å velge sine egne nummer- og bokstavkombinasjoner på nummerskilt, uten ekstra kostnad. I mange år har myndighetene i Tyskland merket en økning i antallet ekstremister som bruker dette for å formidle beskjeder og for å signalisere sin tilhørighet.

Tall som «88», som kan oversettes til «HH», eller «Heil Hitler», har vært forbudt av transportdepartementet i mange år. Det samme har «18» (Adolf Hitler).

Jung von Matt, som er reklamebyrået bak filmen, har ikke ønsket uttale seg, men henviser til Edekas talspersoner.