Rasjonering

Rasjoneringenes tid er ikke forbi

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Klimakrisen stiller verden overfor en klassisk rasjoneringssituasjon: Forbruket av en ressurs som er viktig og nødvendig for alle, må begrenses, raskt og kraftig, skriver den svenske spaltisten Göran Rosenberg i Stockholmsavisa Dagens Nyheter. Han minnes at hver svensk husholdning skulle få kjøpe en ekstra halvkilo med kaffe til jul i 1950, en gladnyhet som fikk førsteside i mange svenske aviser.

Jeg ble født inn i en verden med rasjonering. Jeg husker rasjoneringskortene som ble brukt under og etter andre verdenskrig. For enkelte vareslag var det kortrasjonering fram til 1951. Andre varer, som biler, ble rasjonert enda lenger. Helt til 1960 måtte folk som ville kjøpe seg ny personbil søke om kjøpeløyve. Løyve fikk bare de som kunne dokumentere et aktverdig behov, oftest knyttet til behov for bil i forbindelse med yrkesutøvelse og mangelfulle offentlige kommunikasjoner. Min far fikk ikke kjøpeløyve, så hans sønners drøm om en fjong Ford, ble med drømmen. I stedet ble det en Volvo PV 444, som nordmenn ikke trengte løyve for å kjøpe, av grunner jeg ikke husker. Kanskje det var en takk for svenskehjelpen under krigen?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer