Raskere trygdebehandling

I løpet av år 2000 skal samtlige av landets trygdekontorer oppfylle en serviceerklæring med klare løfter om kortere saksbehandlingstid og bedret tilgjengelighet for brukerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er mer enn et enkelt smilekurs trygdedirektør Arild Sundberg og resten av etaten skal innføre i et nytt årtusen. Sundberg sier til NTB at kortere saksbehandlingstid og økt tilgjengelighet ligger i bunnen for serviceerklæringen trygdeetaten skal gjennomføre. Brukerne av trygdetjenester kan blant annet vente kortere saksbehandlingstid for søknader om sykepenger og rehabiliteringspenger.

- Dessuten skal alle som henvender seg til et trygdekontor ha krav på å bli betjent innen ti minutter. Tar det lengre tid, skal de få beskjed om hvor lang tid det tar før saksbehandler er ledig, sier Sundberg til NTB.



Mer tilfreds

- Dette er ikke noe vi gjennomfører over natta. Trygdekontorene skal være klare til å gjennomføre opplegget til rett tid. Bak denne målsettingen ligger et planmessig, grundig arbeid, som skal pågå i perioden 1998 til 2000, sier Sundberg.

Noen fylker har ligget lenger framme i planleggingen enn andre. Nord-Trøndelag tjuvstartet med ordningen i fjor, mens serviceerklæringen ble innført i Aust-Agder og Hedmark onsdag. Sundberg sier at en evaluering både fra ansatte og brukere i Trøndelag, viser at begge parter er mer tilfreds enn tidligere.

I de nye servicerklæringene legges det opp til at skriftlige henvendelser skal besvares innen en måned. Blir behandlingstiden lenger, skal man uansett få en tilbakemelding med beskjed om når saksbehandlingen ventes avsluttet.